Kulje Kalmin jäljillä

Kalmin jäljillä voi kulkea hänen asuin- ja työpaikoissaan eri puolilla Turkua. Vieraile myös noin 20 kilometrin päässä Turun keskustasta Paattisten kirkossa sekä Piikkiön kirkossa ja pappilassa. Julkisissa kohteissa voi kulkea vapaasti. Älä ota puutarhoista kasveja tai kasvien osia vaan nauti niistä katsellen ja valokuvaten.

Turun Akatemian kasvitieteellinen puutarha

Osoite: Piispankatu 17, Turku

Kalm perusti Turun Akatemian kasvitieteellisen puutarhan 1757 tutkimus- ja esittelypuutarhaksi. Kasvien valinnassa oli etusijalla niiden hyötykäytön ominaisuudet. Kalm siirsi Sipsalon koetilalla kasvattamiaan amerikankasveja kasvitieteelliseen puutarhaan. Puutarha vaurioitui Turun palossa 1827.

Puutarhan tontilla on nykyään Sibelius-museo. Sen takana Aurajoen rannalla Kalmin ajasta kertoo vanha tammi ja vuonna 2012 perustettu Jan-Erik Anderssonin taideteos Pehr Kalm Revival, johon kuuluu istutusalueen Kalmin mukaan nimetyistä kasveista. Taideteokselle on vapaa pääsy.

Turun Akatemia

Osoite: Rothoviuksenkatu, Turku (Turun Akatemian muistoreliefi)

Kalm kirjautui Turun Akatemiaan opiskelijaksi 1735. Vuodesta 1947 lähtien kuolemaansa asti hän hoiti talousopin professuuria. Hän toimi kolmena lukuvuonna Akatemian rehtorina. Erityisen suosittuja olivat Kalmin puutarha-alan luennot, joissa hän kertoi myös Pohjois-Amerikan-tutkimusmatkastaan.

Turun Akatemian rakennukset sijaitsivat kiinni Turun tuomiokirkon kirkkomaata rajaavassa muurissa.

Kaupunkiasunto

Osoite: Linnankatu 26, Turku

Kalm asui perheineen vuodesta 1752 kaupunkiasunnossa Aurajoen länsirannalla Herrainkulmalla. Kalm kasvatti kaupunkipuutarhassaan hyötykasveja. Puutarhassa oli orapihlaja-aitoja ja huvimajoja syreenistä ja lehmuksesta.

Puutarha sijaitsi asuinkorttelin nykyisen Linnankadun puoleisella alueella, suurin piirtein katunumeron 26 kohdalla.

Maarian kirkko

Osoite: Maunu Tavastin katu 2, Turku

Kalm aloitti vuonna 1763 Maarian seurakunnan kirkkoherrana, ja oli toimessaan kuolemaansa 1779 asti. Kalm haudattiin Maarian kirkon kuoriin papin ja lukkarin penkin tuntumaan. Myöhemmin 1800-luvun alkupuolella siirrettiin kirkon lattian alle haudattujen vainajien jäänteitä kirkkomaahan. Kalmin muistolaatta on länsiseinän umpeen muuratun papin oven syvennyksessä kirkon etuosassa.

Nykyään kirkko kuuluu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään. Kirkkoon pääsee Maarian seurakunnan jumalanpalveluksissa ja muissa tilaisuuksissa. Se on myös kesäisin avoinna oleva tiekirkko.

Maarian vanha pappila

Osoite: Sorolaisenkatu 4, Turku

Kalm asui perheineen pappilassa vuosittain kesäisin ja syksyisin. Nykyään punamullalla maalattu pappila on 1600-luvun lopulta.  Vanhassa pappilassa on Kalm-huone, johon pääsee Pehr Kalm -seuran järjestämissä tapahtumissa.

Pappilan puutarhassa Kalm teki säähavaintoja ja työskenteli apulaisten kanssa. Siellä on jäänteitä Kalmin ajan kasveista. Puutarhassa on nyt Pehr Kalm -seuran toteuttama muistoistutus, ja omenapuut on kyltitetty.

Nykyään pappila ja puutarha kuuluvat Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään. Puutarhaan on vapaa pääsy.

Paattisten kirkko

Osoite: Paattistentie 847, Turku

Kalm kävi tarpeen mukaan 1760- ja 1770 -luvuilla saarnaamassa Paattisten kirkossa, koska sinne oli vaikea saada kappalaista.

Nykyisen kirkon rakenteissa ja sisustuksessa on vanhan 1696 valmistuneen kirkon hirsiä ja esineistöä.  Nykyään kirkko kuuluu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään. Kirkkoon pääsee seurakunnan jumalanpalveluksissa ja muissa tilaisuuksissa.

Piikkiön kirkko

Osoite: Hadvalantie 5, Piikkiö

Kalm vihittiin joulukuussa 1757 Piikkiön kirkkoherraksi. Hän sai vastuulleen uuden 1755 valmistuneen harmaakivikirkon. Mahdollisesti Kalm ehti saarnaamaan ennen Maarian kirkkoherraksi siirtymistään vuonna 1763 valmistuneesta puisesta saarnastuolista, joka on yhä käytössä.

Nykyään kirkko kuuluu Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään. Kirkkoon pääsee Piikkiön seurakunnan jumalanpalveluksissa ja muissa tilaisuuksissa. Se on myös kesäisin avoinna oleva tiekirkko.

Piikkiön pappila

Osoite: Pappilantie 4, Piikkiö

Piikkiön pappilan puutarha oli Kalmin ensimmäinen pappilanpuutarha vuodesta 1757 alkaen. Pappilassa työskentely jäi aika vähäiseksi, sillä sinne oli matkaa Turusta ja Turussa oli paljon velvollisuuksia. Pappilan naapurustossa Pukkilan kartanossa asui kuitenkin puutarhoista kiinnostunut lääketieteen professori Johan Leche, jonka kanssa Kalm suunnitteli Turun Akatemian kasvitieteellisen puutarhan.

Tiedetään, että Kalm istutti puutarhaan ainakin humaliston ja ilmeisesti tammen, joka kasvaa siellä edelleen. Pappilan kasvillisuudessa näkyy kuitenkin Kalmin ajan puutarhatulokkaiden jälkeläisiä.

Tutustu myös

Sipsalon koetila

Osoite: Hirvensalo, Turku

Kalm sai käyttöönsä Sipsalon tilan 1752 amerikankasvien istuttamiseen ennen kuin Turun Akatemian puutarha saatiin perustetuksi. Kalm kasvatti siellä puiden ja pensaiden taimia sekä siementaimia muihin puutarhoihinsa istutettavaksi.

Sipsalon tila on nykyään yksityisessä omistuksessa eikä siellä voi vierailla.

// ]]>