Pehr Kalm – kasvitieteilijä ja kirkkoherra

Tervetuloa Pehr (Pietari) Kalmista kertoville sivuille!

Kalm oli nuorempana tutkimusmatkailija, joka kirjasi huolellisesti kokemuksensa ja havaintonsa ja kesti matkojen kovat rasitukset. Avioiduttuaan ja kotimaahan palattuaan hän viihtyi paikoillaan matkaten enimmäkseen Turun seudulla hoitaen paneutuneesti virkatehtäviään ja puutarhojaan ja havaintojen kirjauksia. Kalm toimi myös Maarian seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 1763 alkaen.

Näiden sivujen taustalla ovat maailmalla tehdyt kasvikeräykset, etualalla toimet Maarian pappilassa, eri puutarhoissa ja havaintojen parissa.

Pehr Kalm -seura toteuttaa sivuja yhdessä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanssa. Seuran kotipaikka on Maarian pappilan Kalmin aikaisessa puupappilassa, mistä suuret kiitokset Maarian seurakunnalle!

Sivuilla on runsaasti sitaatteja Kalmin säähavaintopäiväkirjasta vuosilta 1772–1779. Kiitokset tästä FT Jari Holopaiselle, jonka tutkimusaineistoja nämä ovat!

Vehreä puutarha, jossa hedelmäpuita
Maarian pappilan puutarhaa. Kuva: Timo Jakonen

Palattuaan Pohjois-Amerikasta Kalm kirjoitti Carl von Linnélle 6.4.1753: “Olen täynnä intohimoa kasveihin ja muihin luonnon ilmiöihin sekä kuolemattoman maineen toivoa.” (suom. Anto Leikola)

// ]]>