Ida Wallén

Mezzosopraano Ida Wallén on ollut 2019 lähtien kiinnitettynä oopperalaulajana Suomen Kansallisoopperassa. Hän on asunut suurimman osan elämästään Saksassa. Ida valmistui Münchenin musiikkikorkeakoulusta 2007. Vuosina 2012–2018 hän työskenteli Saksassa Baijerin valtionoopperan kuorossa. Hän esiintyy solistina oopperaproduktioissa ja kirkkokonserteissa (Bachin Magnificat ja Jouluoratorio, Mendelssohnin Elias, Verdin Requiem). Pianisti Taru Ritaveden kanssa Ida on esittänyt liedohjelmaa 2019 Savitaipaleen kirkossa, 2020 l Kerimäen kirkossa, Pernajan kirkossa ja Sinebrychoffin museossa. 2022 ja 2023 Ida Wallén esitti yhdessä pianisti Taru Ritaveden kanssa Karkotettu musiikki/Karkotetut laulut -ohjelmaa Tikkurilan kirkossa ja Hämeenlinnan Sibelius seuran konserttisarjassa Hämeenlinnassa, ja kiertueella Saksassa ja Suomessa Fremd in der Fremde -liedohjelmaa.

Pohjoismaisia joulukonsertteja Ida Wallén on järjestänyt Berliinissä, Tampereella ja Helsingissä vuosina 2019-2023. Hän debytoi 2022 Grimgerden roolissa Kansallisoopperan Ring-sarjassa Hannu Linnun johdolla, lauloi alttosolistina 12.2022 Vaasan kaupunginorkesterin kanssa Bachin Jouluoratoriossa. 2023 Idaa kuultiin laulusolistina Kansallisoopperan teetansseissa ja Hakasalmen huvilassa jossa hän lauloi operettia ja saksalaisia schlagereita Unelmia ja nostalgiaa - konserttissa. Kesällä 2023 hän esiintyi yhdessä pianisti Folke Gräsbeckin kanssa Sibelius Korppoossa -festivaaleilla.

Idalle on myönnetty Lappeenrannan laulukilpailujen Yle-palkinto, Caj Ehrstedt -palkinto sekä Richard Wagner Verband München -stipendi. Elokuussa 2021 hän sijoittui kolmanneksi Toivo Kuula -laulukilpailussa Alavudella. Pro Opera ry, Kansallisoopperan tukisäätiö, Musiikin edistämissäätiö, TelepART, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Suomen kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden ovat tukeneet Ida Wallénin taiteellista työskentelyä.

Ida Wallén
// ]]>