Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikon 2024 ohjelma

Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikkoa vietettiin tänä vuonna jo 28. kertaa. Kattauksessa kuultiin musiikkia niin sinfoniaorkestereilta, kuoroilta kuin jousisoittimiltakin. Konsertit Turun tuomiokirkossa pidettiin joka ilta 5.-11.2.2024 klo 19.

Maanantai 5.2.24

Katedraali soi! -viikon avaa perinteisesti Turun musiikkijuhlien kanssa yhteistyössä tehtävä konsertti, jossa esiintyy Total Cello Ensemble. Tämä 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä ensemble on kuuden sellistin huippuyhtye, jossa klassisen musiikin osaaminen yhdistyy rohkeaan asenteeseen kaataen musiikillisia raja-aitoja. Ensemblen hurmaavat konsertit ovat taikoneet kuulijan mieleen visioita laidasta laitaan, vaikkapa formulakisoista tangon maailmaan.

Ensemblen sellistit ovat Hannu Kiiski, Tuomas Ylinen, Tuomas Lehto, Tomas Nuñez, Samuli Peltonen ja Jussi Vähälä.

Liput 25€ / 23€ / 18€.

Lisätiedot: tmj.fi

Tiistai 6.2.24

Renessanssi- ja barokkimusiikin ystäville on tiistaina esiintymisvuorossa Turun Vanha Musiikki ry:n Sprezzatura-yhtye. Konsertin ohjelmassa kuullaan teoksia Guillaume Dufaysta Marc-Antoine Charpentieriin. Harva musiikkilaji sopiikaan Tuomiokirkkoon niin hyvin kuin renessanssiajan Neitsyt Marian ylistyshymnit.

Sprezzatura on italiaa ja tarkoittaa kykyä saada asiat näyttämään vaivattomilta ja luontevilta riippumatta siitä, paljonko työtä taitojen eteen on joutunut tekemään. Tätä kokoonpanoa kuunnellessa se tosiaan tulee mieleen. Yhtyeessä laulavat Maikki Säikkä, Sanna Kola, Teemu Mustonen ja Heikki Korhonen. Barokkiviuluja soittavat Maija Kontunen ja Hanne Lund. Miika Uuksulainen soittaa barokkiselloa ja Pilvi Listo urkuja.

Keskiviikko 7.2.24

Kamarimusiikkia soittava puhallinkvintetti Ilmiö Ensemble esiintyy Tuomiokirkossa keskiviikkona. Kokoonpanon muusikot ovat soittaneet yhdessä vuosikymmeniä, ja ystävyyden aistii konserteissakin. Keskiviikon ohjelma yhdistelee teoksia kiinnostavasti barokista tähän päivään, Monteverdistä Tomi Räisäseen ja Luis Pasquetista Sibeliukseen. Puhallinsoittimet tarjoilevat sävellyksiin myös uusia ja yllättäviäkin tulokulmia.

Kvintetissä soittavat Jenny Villanen, huilu, Takuya Takashima, oboe, Nora Niskanen, klarinetti, Mikko-Pekka Svala, fagotti sekä Ilkka Puputti, käyrätorvi.

Torstai 8.2.24

Torstaina katedraali soi ranskalaisittain, kun Turun filharmonisen orkesterin konsertti valtaa kirkon. Konsertissa kuullaan ranskalaisia impressionisteja, ja luvassa on herkkiä vaikutelmia, tuokiokuvauksia sekä heleitä sointivärejä. Ikimuistoisella poikkihuilusoololla alkava Faunin iltapäivä kaikuu kuulaasti Tuomiokirkossa. Le Tombeau de Couperin on kunnianosoitus Ravelin 1. maailmansodassa kuolleille ystäville. Messiaenin laulusarja perustuu löyhästi Uuden testamentin teksteihin.

Konsertissa soittaa Turun filharmoninen orkesteri kapellimestarinaan Edward Ananian-Cooper. Sopraanona laulaa Iida Antola.

Liput 27,50€ / 22,50€ / 10,50€

Perjantai 9.2.24

Kamarikuoro Key Ensemble ja Suomalainen barokkiorkesteri pullistavat perjantaina Tuomiokirkon holvit järkälemäisellä mestariteoksella eli J.S.Bachin h-molli-messulla. Bachin uran loppupuolelta peräisin oleva teos on eräänlainen mestarisäveltäjän testamentti, jossa hän yhdisteli parhaita paloja omista sävellyksistään uusiksi kokonaisuuksiksi. Teos on todella monipuolinen, polveilevakin, ja ehkä juuri siksi sitä esitetään hyvin harvoin. Tämä konsertti onkin siksi Bachin musiikista pitäville melkoinen herkkupala!

Key Ensemble on yksi harvoista suomalaisista ammattikuoroista. Se perustettiin vuonna 2005 ja on niittänyt mainetta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kuoron taiteellisena johtajana on toiminut vuodesta 2022 lähtien Jutta Seppinen. Suomalainen barokkiorkesteri, FiBO, on perustettu vuonna 1989, ja vakiinnuttanut itsensä osaksi suomalaista orkesterikenttää. Helsingistä käsin toimivan orkesterin erityisosaamista ovat barokkimusiikin lisäksi klassinen, varhaisromanttinen sekä nykymusiikki.

Konsertissa esiintyvät lisäksi Minna Nyberg, sopraano, Essi Luttinen, altto, Aarne Mansikka, tenori sekä Aarne Pelkonen, basso. Konsertin johdosta vastaa Jutta Seppinen.

Konsertin kesto on 2h 30min (sis. väliajan)

Lippuhinnat määräytyvät istumapaikan mukaan. Etuosan istumapaikat 40€ / Muut istumapaikat 25€ / Opiskelijalippu (lipulla ei voi istua etuosassa) 15€

Lauantai 10.2.24

Kamarikuoro Audite johtaa konserttikävijät lauantain Katedraali soi! -konsertissa pyhiinvaellukselle, kun kuoro esittää Joby Talbotin musikaalisen matkan Path of Miracles. Eeppinen kuoroteos kuljettaa kuulijan läpi Euroopan tunnetuimman pyhiinvaellusreitin, Pyhän Jaakobin tien. Kertomus alkaa Roncesvallesista, josta monet aloittavat oman caminonsa, vaelluksensa. Alun alkukantainen glissando saa vaellukselle lähtemisen jännityksen kouriintuntuvaksi, myöhemmin auringon paahtamat tasangot kaikuvat raahaavissa ostinatoissa, ja lopussa koittaa katkeransuloinen perille saapuminen Santiagoon, kun on aika jättää vaelluskumppanit ja palata arkeen fyysisen ja spirituaalisen maailman rajalta.

Kamarikuoro Audite on Helsingin konservatorion kamarikuoro, jonka laulajat ovat musiikin ammattilaisia, musiikinopiskelijoita ja kokeneita kuorolaulajia. Kuoro on perustettu vuonna 1992 ja sen johtajana on toiminut alusta alkaen kuoronjohtaja-kapellimestari Jani Sivén.

Sunnuntai 11.2.24

1700-luvun Dresdenin hovielämä saapuu Tuomiokirkkoon Katedraali soi! -viikon päätöskonsertissa. Mezzosopraano Ida Wallén ja soitinryhmä luovat kuulijoiden mieliin elävän kuvan saksilaisen vaaliruhtinaan hovista, jossa esiintyivät mm. nuori Bach, Pisendel, Heinichen ja Veracini.

Instrumentteja soittavat Sofia Fernholm, nokkahuilu, Anssi Koskela, viulu, Anna Pohjola, viulu ja alttoviulu, Pieta Mattila, sello sekä Aura Visala, cembalo ja urut. Ida Wallén on Kansallisoopperan oopperalaulaja.

// ]]>