Miten Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikko sai alkunsa?

Lyhyesti kerrottuna näin: Tuomiokirkkoseurakunnan I kanttorin virkaa oltiin täyttämässä vuoden 1995 lopulla ja seurakuntaneuvoston haastattelussa minulta kysyttiin, että mitä uutta minä voisin tuoda seurakuntaan, jos minut valittaisiin. Vastasin, että järjestän kuoron jokaiseen sunnuntaiaamun klo 10 messuun syyskuusta toukokuun loppuun ja kesäkautena instrumentalistin, lisäksi lupasin perustaa talvisen kirkkomusiikkiviikon.

Minut valittiin.

Aloitin vuoden 1996 alussa tuomiokirkon I kanttorinvirassa ja otin heti yhteyttä silloiseen Turun kaupunginorkesterin intendentti Alarik Repoon ja ilmeni, että orkesteri on halukas esiintymään p.o. viikolla, ajankohdaksi sovittiin helmikuun alku – viikko 6, silloin on jo sopivasti kulunut aikaa joulusta ja pääsiäiseen on vielä aikaa, joten turkulaisia on mahdollisuus saada kuulijoiksi. Muutkin esiintyjät olivat helposti saatavissa seuraavan helmikuun konserttiviikolle.

Katedraali soi -juliste 1997Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tähän ensimmäiseen Katedraali soi! -viikkoon sain 20 000 mk:n projektirahan, joka tuli käytetyksi niin tarkasti, että taloudellinen tulos näytti plussaa yhden markan verran, seuraavana vuonna tämä viikko hyväksyttiin osaksi seurakuntayhtymän talousarviota, joten se vakiinnutti taloudellisen asemansa.

Kiitollisena jokaisesta kuulijasta

Jukka Pietilä

Turun tuomiokirkon I kanttori
Katedraali soi! -kirkkomusiikkiviikon perustaja ja taiteellinen johtaja