De ungas styrelse i Åbo och S:t Karins

De ungas styrelse för fram de ungas röster, åsikter och önskemål till beslutsfattarna. En av målsättningarna är att skapa mer verksamhet för unga och speciellt unga vuxna i kyrkan. De ungas styrelse vill också vara med och påverka när kyrkan blir mer nutida. Målet är att all verksamhet är likvärdig och tillgänglig.

Vi finns inte till bara för att ”det står så i kyrkolagen”, utan vi strävar efter att på riktigt göra det kyrkliga beslutsfattandet som för unga ofta känns avlägset och gammalmodigt mer inbjudande. De ungas styrelse strävar efter att erbjuda unga mer kunskap om vad, var och när besluten fattas. Vi deltar alltså i beslutsfattandet och tar ställning till saker som gäller unga samt informerar unga om verksamheten i samfälligheten.

Principer för tryggare utrymme

Påverkan enligt de ungas villkor. Fram med de ungas röster, åsikter och önskemål.

DEUS MEDLEMMAR

"Vi är De Ungas Styrelse i Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet. Vi har rik representation från våra församlingar. Vi strävar efter att påverka ärenden som gäller ungdomar inom den kyrkliga samfälligheten. Vårt mål är att få de ungas åsikter och röst hörd, samt stödja ungas möjligheter att påverka. Oss kan du kontakta med låg tröskel, om ni har några idéer om t.ex. verksamhet för de unga eller vad som helst annat som har och göra med den kyrkliga samfälligheten!"

- Aarne Sainio

- Aaro Mahlamäki
- Urho Klén
- Paavo V.

Gruppens verksamhet koordineras av Rose-Marie Virolainen, Gemensamma  fostrans arbete, sekreterare

Fadder ledamot

Aleksi Stenberg Mikael församling
Viivu Seila Mikaeli församling
Mimmi Ruusunen Paattinen församling
Sari Lähteenmäki Henrik församling
Virpi Hirvensalo Katariina församling
Veeti Stengård Martti församling
Lilli Eklund Maaria församling

De Ungas Styrelse har bett församlingarnas råd att nämna fadder ledamot.

UNGAS VAL 2023
// ]]>