Seurakuntayhtymän tilinpäätös ylsi plussalle

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän vuoden 2015 tilinpäätös päätyi 0,7 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Tämä johtui osin oletettua paremmasta yhteisöverotuotosta.

Talousarviossa vuosi ennakoitiin 2,5 miljoonaa euroa miinusmerkkiseksi. Vuosikate, 4,8 miljoonaa euroa, riitti kattamaan poistot.

Seurakuntayhtymä tukee Turussa oleskelevia turvapaikanhakijoita vielä loppuvuoden. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto päätti torstaisessa kokouksessaan tukea turvapaikanhakijoiden kotoutumista yhden diakoniatyöntekijän ja yhden pastorin osittaisella työpanoksella tänä vuonna.

Heinänokan leirikeskus palautuu turvapaikanhakijoiden majoituskäytöstä leirikeskuskäyttöön kuluvan huhtikuun lopussa. Heinänokassa pyörivät kesäkaudella muun muassa rippileirit. Keskuksessa vielä jäljellä olevat turvapaikanhakijat sijoittuvat muihin pisteisiin pääasiassa Varsinais-Suomessa odottaessaan päätöksiä jatkosta. Keskus otettiin kahdeksaksi kuukaudeksi turvapaikanhakijoiden käyttöön viime vuoden syyskuun alusta, jolloin sinne sijoitettiin sata Turkuun tullutta pakolaista.

Kirkkoneuvosto päätti, että vapaaehtoisia Heinänokassa koordinoinut pastori Laura Kajala voi jatkaa turvapaikanhakijatoiminnan 50-prosenttisena koordinaattorina tämän vuoden loppuun. Henrikinseurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Heli Lindroos puolestaan toimii puoli vuotta eli elokuun loppuun turvapaikanhakijoiden tukihenkilönä.

Kirkkoneuvosto varasi option Heinänokan leirikeskuksen käytöstä turvapaikanhakijoiden majoitustilana ensi talvena, mikäli kansainvälinen tilanne aiheuttaa Suomeen uuden pakolaisaallon ja Turusta etsitään uudelleen hätämajoitustiloja.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.4.2016 / PH)

2016-04-07 20:34:01.0