Seurakuntien kirkonkirjoista apua sukututkimuksen tekemiseen

Turun alueellisessa keskusrekisterissä on nykyisen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alueen seurakuntien kirkonkirjoja noin vuodesta 1860 alkaen. Tätä vanhempia kirkonkirjoja säilytetään Kansallisarkiston Turun yksikössä. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.) Nykyisin kirkonkirjoja käsitellään vain niistä tehtyjen sähköisten data- ja kuvamateriaalien kautta. Alueellisessa keskusrekisterissä on käytössä nämä materiaalit myös Kustavin, Laitilan, Liedon, Maskun, Merimaskun, Mynämäen, Naantalin, Nousiaisten, Raision, Ruskon, Rymättylän, Someron, Säkylä-Köyliön ja Taivassalon seurakunnista.

Tietoja sukututkimusta varten saa tilaamalla kirjallisesti. Täytä ja tulosta sivun alalaidassa oleva lomake. Sen voi lähettää myös skannattuna. Otamme vastaan tilauksia vain kirkkohallituksen määrämuotoisilla lomakkeilla.

Keskusrekisteristä saa tiedon seurakunnista:

• Askaisten seurakunta (liitetty v. 1959 Lemu-Askaisten seurakuntaan)
  • Auran seurakunta (liitetty v. 2021 Liedon seurakuntaan)
  • Kaarinan seurakunta
  • Kakskerran seurakunta (liitetty v. 1959 Turun Martinseurakuntaan)
  • Karjalan seurakunta (liitetty v. 1977 Mynämäen seurakuntaan)
  • Kustavin seurakunta
  • Kuusiston seurakunta (liitetty v. 1954 Kaarinan seurakuntaan)
  • Köyliön seurakunta (liitetty v. 2016 Säkylä-Köyliön seurakuntaan)
  • Laitilan seurakunta
  • Lemun seurakunta (liitetty v. 1959 Lemu-Askaisten seurakuntaan)
  • Lemu-Askaisten seurakunta (v. 1959-2008 / Liitetty Maskun seurakuntaan v. 2009)
  • Liedon seurakunta
  • Maarian seurakunta
  • Maskun seurakunta
  • Merimaskun seurakunta
  • Mietoisten seurakunta (liitetty v. 2007 Mynämäen seurakuntaan)
  • Mynämäen seurakunta
  • Naantalin srk
  • Nousiaisten seurakunta
  • Paattisten seurakunta
  • Piikkiön seurakunta
  • Raision seurakunta
  • Ruskon seurakunta
  • Rymättylän seurakunta
  • Someron seurakunta
  • Somerniemen seurakunta (liitetty v. 2007 Someron seurakuntaan)
  • Säkylän seurakunta (liitetty v. 2016 Säkylä-Köyliön seurakuntaan)
  • Säkylä-Köyliön seurakunta (vuodesta 2016 alkaen)
  • Taivassalon seurakunta
  • Tarvasjoen seurakunta (liitetty v. 2015 Liedon seurakuntaan)
  • Turun Henrikinseurakunta (vuodesta 1963 alkaen)
  • Turun Katariinanseurakunta (vuodesta 1991 alkaen)
  • Turun Martinseurakunta (vuodesta 1921 alkaen)
  • Turun Mikaelinseurakunta (vuodesta 1921 alkaen)
  • Turun ruotsalainen seurakunta (vuodesta 1921 alkaen)
  • Turun tuomiokirkkoseurakunta (ainoa Turun seurakunta vuoteen 1921 asti)
  • Vahdon seurakunta (liitetty v. 2009 Ruskon seurakuntaan)
  • Velkuan seurakunta (liitetty v. 2005 Naantalin seurakuntaan)

Tärkeää huomioida sukututkimuspyyntöä tehdessä

Lähtöhenkilöstä tarvitaan riittävät tunnistetiedot eli nimi (myös entiset nimet, mikäli ovat tiedossa) ja syntymäaika, mielellään myös syntymäpaikka.

Tieto siitä, että milloin tutkittava henkilö on muuttanut johonkin seurakunnista. Pyyntöä tehdessä on hyvä mainita myös sen seurakunnan nimi, johon hän on muuttanut.

Jos muuttoa ei ole tai se ei ole tiedossa, etsimistä auttaa myös maininta seurakunnasta, kylästä tai kaupunginosasta, jonka alueella henkilö on asunut. Pelkkä syntymäpaikka ei aina ole paras mahdollinen lähtökohta, sillä 1900-luvulla syntymäpaikaksi on usein merkitty ns. todellinen syntymäpaikka, jossa lapsi vanhempineen ei välttämättä kuitenkaan ole ollut kirjoilla.

Maininta siitä, missä laajuudessa tietoja haluaa eli montako sukupolvea eteen- tai taaksepäin selvitetään, ja mitä sukulaisuussuhteita halutaan tietää.

Sukututkimusten hinnat

Sukututkimustilauksen perushinta on 55 euroa 1.3.2023 alkaen. Jos työtä aiheutuu enemmän kuin 30 minuuttia, veloitetaan lisämaksuna jokaiselta alkavalta 30 minuutin jaksolta 25 euroa. Lisäksi peritään toimitusmaksu (kotimaassa 5 euroa). Mainitsethan lomakkeella, jos haluat rajoittaa tutkimuksen johonkin tuntimäärään. Todistuksista koituu lähes aina enemmän kuin 30 minuuttia töitä.

Lisätietoja ja tilaukset

Alueellisen keskusrekisterin käyntipalvelu on avoinna arkisin 9–14. Puhelinpalveluaika on klo 915 numerossa 040 341 7222. Ruotsinkieliset tiedustelut numerosta 040 341 7229.

Postiosoite: Turun alueellinen keskusrekisteri, PL 922, 20101 Turku
Käyntiosoite: Eerikinkatu 3, Turku, katutaso
Sähköposti: turku.keskusrekisteri@evl.fi

Tutustu tulostettavaan sukututkimustilauslomakkeeseen (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. (Linkki aukeaa uudessa ikkunassa.)

Jos sukututkimusta varten pyydetään tietoja elossa olevista henkilöistä, tulee tutkimuksen tekijän liittää tilaukseen selvitys sukututkimusrekisteristä (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. (Linkki aukeaa uudessa ikkunassa.)