Turun tuomiokirkko

040 341 7100 Tuomiokirkon vahtimestarit

040 341 7351 varaukset, muut kuin vihkimiset ja kasteet

Avoinna joka päivä klo 9-18

Turun tuomiokirkko on Suomen kansallispyhäkkö ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pääkirkko.

Aukioloajat ja tilavaraukset

Turun tuomiokirkko ja Tuomiokirkkomuseo ovat avoinna joka päivä klo 9–18. Kesäisin Tuomiokirkko toimii myös tiekirkkona. Opastukset kesä-, heinä- ja elokuussa keskiviikkoisin klo 14 alkavan kesämusiikkituokion jälkeen. Katso lisätiedot osoitteesta www.turuntuomiokirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kirkollisten tilaisuuksien aikana kirkossa tai museossa ei pääse kiertelemään.

Kirkon eteisaulassa on info ja pieni myyntitiski. Kirkon kivijalassa on kesäkahvila Domcafé. Yleisö-WC löytyy sisäänkäynnin oikealta puolelta.

Vihkimisiä ja kasteita varten Tuomiokirkon voi varata varauspalvelusta. Muita tilaisuuksia varten tiedustelut Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntasihteeriltä puh. 040 341 7351.

Tuomiokirkossa on mahdollisuus sielunhoidolliseen keskusteluun ja rippiin sekä perheneuvontaan joka kuukauden 10. päivä klo 17–19. Katso lisäksi Tuomiokirkkoseurakunnan papin päivystysajat seurakunnan omilta sivuilta.

Turun tuomiokirkko on ollut Suomen pääkirkko sekä katolisena aikana että protestanttisena aikana uskonpuhdistuksen jälkeen.

Turun tuomiokirkkoa pidetään Suomen arvokkaimpana rakennushistoriallisena muistomerkkinä. Se vihittiin tuomiokirkoksi vuonna 1300 ja sai lopullisen muotonsa 1400–1500-luvuilla. Turun palon 1827 jälkeen Turun tuomiokirkolle tehtiin palossa tuhoutuneet sisustus ja torni.

Siirry Turun tuomiokirkon omille verkkosivuille.

Parkkipaikat

Tuomiokirkon läheisyydessä on maksullisia parkkipaikkoja autoille. Kirkkoon pääsee helposti julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa). Myös Helsingin ja Hämeenlinnan suunnasta tulevat linja-autot pysähtyvät Tuomiokirkon välittömässä läheisyydessä.

Esteettömyys: esteetön

• Esteetön sisäänkäynti pyörätuolilla kulkeville pääovesta katsoen vasemmalla kulman takana. Esteetön reitti on jyrkkä ja tehty mukulakivestä.
  • inva-pysäköinti esteettömän sisäänkäynnin vieressä
  • esteettömät sisätilat liikuntaesteisille ja näkövammaisille Tuomiokirkkomuseota lukuun ottamatta
  • pääalttarille luiska
  • penkkeihin mentäessä kynnys
  • valaistus heikko
  • induktiosilmukka kuulovammaisille
  • inva-WC (vapaa tila molemmilla puolilla)
  • kirkossa lainattava pyörätuoli

Kartta: Ajoreitti esteettömälle ovelleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Turun tuomiokirkon 360-sisäkuva

Kastemalja

ti 19.3. klo 14.15 -14.45

Tuomiokirkon muskariolkkari

Tervetuloa muskariolkkariin! Ennen muskaria tarjolla kupillinen kuumaa ja rentoa yhdessäoloa. Halutessasi voit ottaa omat eväät mukaan.
ke 20.3. klo 8.00

Aamuehtoollinen Turun tuomiokirkossa

Tervetuloa hetkeksi hiljentymään Tuomiokirkon pääkuoriin!
ke 20.3. klo 9.00 -18.00

Ristintien asemat Tuomiokirkossa

Paastonaika syvenee Jeesuksen kärsimysajaksi kaksi viikkoa ennen pääsiäistä. Tuona aikana voit Tuomiokirkossa hiljentyä myös perinteisillä ristintien asemilla Jeesuksen kärsimyksistä kertovien kuvien ja tekstien avulla.
ke 20.3. klo 17.00 -18.00

Raamattuluennot 2024: Raamattu ja luonto. Pete Hokkanen

Pete Hokkanen sukeltaa Raamatun luontokäsitykseen. Taustalla on ajatus Jumalan hyvyydestä, joka on tarkoitettu kaikille. Samalla esille nousee kysymys luonnon omistajuudesta. Olemmeko toimineet tässä asiassa vastuullisesti ja oikeudenmukaisesti?
ke 20.3. klo 18.00

Sateenkaari-ilta

Tervetuloa viettämään rentoa iltaa Turun tuomiokirkon sakastiin!
to 21.3. klo 9.00 -18.00

Ristintien asemat Tuomiokirkossa

to 21.3. klo 12.00

Keskipäivän ehtoollinen Turun tuomiokirkossa

Tervetuloa hetkeksi levähtämään viikkomessuun Tuomiokirkon holvien alle!
to 21.3. klo 16.00

Domcafén tietovisa

Tietovisa joka torstai klo 16.