Hirvensalon kirkko ja seurakuntakeskus

Honkaistentie 85, 20900 Turku

040 341 7490 vahtimestari

80

Hirvensalon seurakuntakeskus on purettu sisäilmaongelmien vuoksi ja tilalle rakennetaan uusi seurakuntakeskus. Toiminta uusissa tiloissa käynnistyy keväällä 2025.

Aukioloajat ja tilavaraukset

Hirvensalon kirkko ja seurakuntakeskus on avoinna varmimmin ma-pe klo 11-17, jolloin seurakuntakeskuksessa pidetään päiväkerhoa. Lisäksi tila on avoinna tapahtumien yhteydessä ja sopimuksen mukaan. Hirvensalon kirkkoa vihkimisiä ja kasteita varten voi varata varaussihteereiltä numerosta 040 341 7011 ja muita tilaisuuksia varten Martinseurakunnan seurakuntasihteeriltä numerosta 040 341 7290. Seurakuntakeskuksen tiloja voi varata vahtimestarilta numerosta 040 341 7490.

Hirvensalon kirkko ja seurakuntakeskus juhlatilana

Hirvensalon kirkkoon mahtuu 80 henkilöä. Lisäksi käytettävissä kirkkosalin vieressä sijaitseva seurakuntasali. Seurakuntasalissa voidaan viettää perhejuhlia tai muistotilaisuuksia. Seurakuntasalissa on tilaa reilulle 30 henkilölle. Myös iltapäiväkerhon tilat ovat käytettävissä iltaisin klo 17 jälkeen esimerkiksi kokouksien järjestämiseen. Näissä tiloissa on paikkoja 20 henkilölle.

Tilassa on käytettävissä piano, datatykki, piirtoheitin sekä valkokangas.

Seurakuntakeskuksen keittiö sopii tarjoilujen järjestämisene erilaisissa juhlissa. Kahvikuppeja on noin 80 henkilölle ja ruoka-astiastosta löytyy matalia lautasia noin 60 henkilölle ja syviä lautasia noin 70 henkilölle. Aterimia on noin 50.

Tieltä katsoen seurakuntakeskus näyttää kotoisalta rivitalolta. Talossa on eri-ikäisten toimintaa varten kerho- ja työtiloja sekä seurakuntasali. Toisessa päässä kohoaa korkea kolmiomainen rakennus, jonka katto viettää jyrkästi alas kuin laavun katos: kirkkosali.

Maalattu tiiliseinä hohtaa valkoisena. Valo piirtää siihen keinuvien männynoksien kuvia. Valo ja varjot pyyhkivät päätyseinällä riippuvaa yksinkertaista ristiä, jossa on lyhyt yläsakara.

Hirvensalon seurakuntakeskuksen on suunnitellut arkkitehti Pekka Pitkänen ja se vihittiin käyttöön 12.8.1962. Kirkossa on valolla suuri merkitys. Pitkänen suunnitteli salin ikkunaseinän ja alttarin siten, että että kello 10 aikaan auringonvalo osuu alttariin ja jumalanpalveluksen aikana se siirtyy elävöittäen alttariseinää.

Parkkipaikat

Hirvensalon kirkon ja seurakuntakeskuksen läheisyydessä on pysäköintitilaa autoille. Iltapäiväkerhon aikaan (arkisin ma-pe klo 11-17) autoilijoiden toivotaan jättävän autonsa ns. alaparkkipaikalle. Seurakuntakeskukseen pääsee julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa),

Esteettömyys: vähäisiä esteitä

• ei ovenavauspainiketta