Suuri ankkajahti aloittaa reformaatioviikon Turussa

Nyt ei ole liikkeellä ihan mikä tahansa uutisankka, vaan 500 Luther-ankkaa, jotka ovat levittäytyneet Turun keskustaan. Reformaation merkkivuoden viimeinen viikko alkaa suurella ankkajahdilla.
Luther-ankat Tuomiokirkolla

Sunnuntaina 29.10. Turussa käynnistyy suuri ankkajahti. Eri puolille Turkua levittäytyneitä Luther-kylpyankkoja voi etsiä klo 9 lähtien Turun tuomiokirkon ympäristöstä ja Kupittaanpuistosta. Klo 12 alkaen niihin voi törmätä myös pääkirjastossa ja sen piha-alueella. Jahtiin kannattaa osallistua, sillä löytäjä saa pitää ankkansa. Osallistujat voivat jakaa löytöjään sosiaalisessa mediassa tunnuksella #suuriankkajahti.

Suuri ankkajahti aloittaa valtakunnallisen reformaatioviikon (30.10.–5.11.2017) vieton Turussa. Ohjelmassa on muun muassa runsaasti musiikkia, keskustelua, opaskierroksia ja näytelmäesityksiä. Viikko päättyy reformaation merkkivuoden valtakunnalliseen pääjuhlaan, joka pidetään sunnuntaina 5.11.2017 klo 15 Logomossa. Kaikille avoimen juhlan teemana on ”Yhtä matkaa – reformaatiota jo 500 vuotta”.  Reformaatioviikko päättää merkkivuoden vieton Suomessa.

Luther-tuotteet myyvät maailmalla

Kansainvälinen reformaation merkkivuosi on tuottanut maailmalla runsain mitoin erilaisia Luther-tuotteita, kuten piparimuotteja, sukkia, olutta ja leivoksia. Luther-hahmo on noussut myös Playmobilin kaikkien aikojen nopeimmin myydyimmäksi tuotteeksi. Nyt Luther on saanut myös oman kylpyankkansa.

Myös Suomessa merkkivuosi on tuonut mukanaan erilaisia teematuotteita. Turun seudulla on maisteltu muun muassa Agricola-pizzaa (Pizzaline), Agricolan unelma -leivoksia (Naantalin Aurinkoinen) ja Agricola-olutta (Laitilan Wirvoitusjuomatehdas).

Reformaatiota muistettu läpi vuoden

Suomessa on liitytty kuluneen vuoden aikana kansainvälisen reformaation merkkivuoden viettoon. Monipuolista ohjelmaa on järjestetty eri puolilla maata. Turulla on Suomen reformaatiokaupunkina ollut erityinen rooli merkkivuoden vietossa. Laaja-alainen toimijaverkosto on tuottanut monipuolista ohjelmaa kaikenikäisille. Merkkivuoden päätapahtumat on järjestetty Turussa.

Tiistaina 31. lokakuuta 2017 tulee kuluneeksi tasan 500 vuotta siitä, kun saksalainen Martti Luther julkaisi kuuluisat teesinsä. Teesit käynnistivät kirkollista elämää, kieltä ja kansansivistystä, kulttuuria, hallintoa ja lainsäädäntöä muovanneen tapahtumasarjan, jota kutsutaan reformaatioksi tai uskonpuhdistukseksi. Sen seurauksena syntyi myös luterilainen kirkko.

Lue lisää: reformaatio2017.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Turun Mikaelin Facebook-sivuLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Kuva: Timo Jakonen)

(Reformaation merkkivuosi 20.10.2017 / MT, RK)

2017-10-20 10:21:00.0