Kirkkopäivät Turussa: Kevätviikonloppu rajojen rikkojille ja maailmanparantajille

Turun Kirkkopäivillä 19.–21.5. toukokuuta juhlitaan 100-vuotiasta Suomea reformaation hengessä. Juuri julkaistussa ohjelmakattauksessa riittää valinnanvaraa niin suurelle yleisölle kuin kirkon ammattilaisille ja vapaaehtoisille.
KirkkopaivatTurku 750 px_THUMB.jpg

Kansainvälisyyttä päiville tuovat Valtakunnalliset lähetysjuhlat, jotka järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Kirkkopäivien yhteydessä. Samaan aikaan Turussa juhlitaan myös ruotsinkielisillä kirkkopäivillä.

Kirkkopäivät levittäytyy Logomoon, Vähätorille ja Tuomiokirkkotorille

Kirkkopäivä-ohjelman kiintopisteet ovat konferenssitalo Logomo ja tuomiokirkko ympäristöineen. Heti aloitusperjantaina Turussa kävellään Rauhan puolesta yhdessä eri uskontokuntien kanssa. Kävelyä edeltää Uskonnot, rauha ja kotoutuminen -seminaari Logomossa, jossa pääpuheenvuoron pitää pääministeri Juha Sipilä.

Koko lauantain (20.5.) kestävä maksuton Kiss my Kirkko -tapahtuma Tuomiokirkkotorilla on suunnattu kaikenikäisille. Vaahtosammutinkansa pääsee purkamaan energiaansa kirkon ympärijuoksussa, rasteilla ja seikkailuradalla tai huilaamaan muskaripyhiksessä ja yhteisellä sopalla. Vähän vanhemmat voivat pelata fudista ja katukorista, tavata tubettajasuosikit Hermannin ja Mariieveronican tai räpätä Mikavelin tahtiin. Päivän päätteeksi yöpuulle voi vetäytyä Tuomiokirkkoon (K-16), talo tarjoaa villasukat.

Kiss my Kirkko -tapahtumassa on myös Veisu-karaoke, mm. Tommi Kaleniuksen ja Edu Kettusen isännöimät sing-a-long-iltamat sekä Pekka Simojoen & Exitin 30-vuotiskonsertti.

Kirkkopäivien päätössunnuntaina 21.5. klo 12 Tuomiokirkkotorille kokoonnutaan ekumeeniseen messuun, Suvivirsikirkkoon.

Keskustelun ystäville, sanaa janoaville, kulttuurinnälkäisille

Kirkkopäivien ytimessä ovat ajankohtaiskeskustelut, joissa kirkkoa ja yhteiskuntaa uudistetaan avoimessa ja rajat ylittävässä vuoropuhelussa. Päivillä on noin 40 keskusteluohjelmaa, joissa panelisteina ovat muun muassa puheenjohtaja Li Andersson, kansanedustaja Ilkka Kanerva, tuleva perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko, sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg, ministeri Raimo Sailas sekä kirkollisia vaikuttajia yli kirkkorajojen. Kevään mittaan puhujalista täydentyy, kun arkkipiispa Kari Mäkinen ja emeritusarkkipiispa Eero Huovinen paljastavat isännöimiensä keskustelutilaisuuksien vieraat.

Toivo, rauha, oikeudenmukaisuus

Kirkkopäivillä luodaan toivoa ja tehdään tekoja rauhan ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Reilun Kaupan kahvinviljelijä avaa näkökulmia Reilun Kaupan vaikutuksista omaan ja yhteisönsä elämään. Tukholman rosoisessa keskustassa 25 vuotta jatkuneen ”Santa Claran ihmeen” taustavaikuttajat, johtaja Iwan Giertz, työntekijät ja vapaaehtoiset jakavat kokemuksiaan kodittomien, päihteiden käyttäjien, prostituoitujen - ja yhä enemmän nuorien sekä paperittomien auttamisesta.

Uskontojournalismin ammattilaiset nousevat lavalle kertomaan jutuistaan, jotka ovat jättäneet heihin pysyvän jäljen. Kirkkopäiville saapuu myös pakistanilainen, kahdella lyhytdokumentin Oscar-palkinnoilla palkittu Sharmeen Obaid-Chinoy, jonka vahvasti kantaa ottavat, kunniamurhaa ja naisiin kohdistuvia happohyökkäyksiä käsittelevät dokumentit ovat antaneet äänen äänettömille.

Hartaudet, messut ja hiljentyminen ovat olennainen osa Kirkkopäivä-ohjelmaa. Halutessaan voi viivähtää Rukouksen talossa, Hiljaisuuden poluilla tai opiskella Raamattuakatemiassa. DigiMarkus-mobiilipalvelussa voi testata, miltä Markuksen evankeliumi kuulostaa suoraan alkukielestä käännettynä.

Sekä perjantai- että lauantai-iltana Logomon jättilavan täyttävät Kirkkopäivien suurkonsertit. Perjantaina 19.5. lavalle astelevat Jukka Leppilampi ja Marzi Nyman trio, vierailevana tähtenä mm. Juha Tapio. Lauantai-illan nuorille suunnattu CLOUD-konsertti kokoaa yhteen kristillisen elektronisen musiikin fanittajat.

Joka toinen vuosi järjestettävät Kirkkopäivät on vahvasti paikallisväritteinen kaiken kansan kaupunkifestivaali ja kirkollinen suurtapahtuma. Turun Kirkkopäivien pääjärjestäjät ovat Kirkkopalvelut ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä. Valtakunnalliset Kirkkopäivät järjestettiin Turussa viimeksi vuonna 2007.

Tutustu ohjelmaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hanki liputLinkki avautuu uudessa välilehdessä

• Lippuja myydään myös tapahtuman aikana Turussa.

Varaa majoitusLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkkopäivien kuvapankkiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Kirkon tiedotuskeskus, Kirkkopalvelut, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.1.2017)

2017-01-26 10:38:00.0