Surun kohdatessa

Kuolema on aina yllättävä – odotettunakin. Suru sitoo käytettävissä olevia voimavaroja. Täältä löydät apua hautajaisjärjestelyjen tekemiseen.

Lyhyen ajan kuluessa omaisten on huolehdittava monista hautaukseen liittyvistä tehtävistä. Ne saattavat joskus tuntua aivan ylivoimaisilta. Näin on aina silloin, kun omaisilla ei ole tietoa eikä kokemusta siitä, miten kuolemantapauksen jälkeen menetellään.

Hautaukseen liittyy inhimillisiä tunteita, uskontoon liittyviä ajatuksia ja käytännön järjestelyjä. Joillekin hautausjärjestelyt voivat olla osa surutyötä.

Hautausjärjestelyt Turun ja Kaarinan seurakunnissa

Hautausjärjestelyt aloitetaan ottamalla yhteyttä joko seurakuntayhtymän hautatoimistoon tai yksityiseen hautaustoimistoon. Tukea suruun ja hautaukseen liittyviin käytännön järjestelyihin saat myös hautausoppaasta, jonka voi hakea seurakuntayhtymän hautatoimistosta. Voit myös ladata hautausoppaan sähköisen version (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tutustu karttaan, johon on merkitty Turun ja Kaarinan ev.lut. seurakuntien kirkot, kappelit ja pappilat, muut seurakuntatilat sekä hautausmaat. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Lue tarkemmin hautausjärjestelyistä:

Infograafi hautausjärjestelyjen etenemisestä. Kuvan sisältö on sivulla linkkilistauksena.

Risti ja köynnös.

Hautaustoimistoille

Siirry täyttämään verkkolomake. Linkki avautuu uudessa välilehdessäHAUTAUSTOIMISTOJEN TUHKAUS JA HAUTAUSTILAUSLOMAKE  (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Tuhkan luovutus- ja sijoituslomake (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakunta auttaa surun kohdatessa

Surun maastossa kuljetaan omaa tahtia, mutta usein surun jakaminen toisen kanssa auttaa. Seurakunnat tarjoavat keskusteluapua ja vertaistukea sureville.

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin