Surun kanssa eteenpäin

Läheisen ihmisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Siksi sen läpikäymiseen tarvitaan paljon tilaa ja aikaa sekä usein myös toisia ihmisiä. Seurakuntien surutuki auttaa kaikkia läheisensä menettäneitä, kirkon jäsenyyttä ei kysytä.

Surun maastossa kuljetaan omaa tahtia, mutta usein surun jakaminen toisen kanssa auttaa. Seurakunnat tarjoavat keskusteluapua ja vertaistukea sureville.

• Pappiin voi ottaa yhteyttä vielä hautajaisten jälkeenkin.
  • Oman seurakunnan diakonia- tai nuorisotyöntekijältä voi myös varata aikaa keskustelua varten.
  • Kirkon keskusteluapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä antaa tukea kaikissa elämäntilanteissa ja kysymyksissä, myös surun kohdatessa.

Sururyhmät

Sururyhmä on tarkoitettu paikaksi, jossa osallistujalla on tilaa puhua kokemastaan ja ilmaista erilaisia tunteita.

Sururyhmät ovat avointa kaikille alueen asukkaille. Olet tervetullut, vaikka et olisi kirkon jäsen.

• Ryhmät ovat määräaikaisia ja kokoontuvat tavallisimmin 7 kertaa, puolitoista tuntia kerrallaan.
  • Ryhmän jäsenet ovat surevia, joiden menetyksestä on kulunut vähintään puoli vuotta, joskus pidempäänkin.
  • Suru etenee yksilöllisesti: jos kaipaat apua jo aikaisemmin tai haluat tulla ryhmään myöhemmin, niin ota yhteyttä.
  • Ryhmää ohjaavat kaksi seurakunnan työntekijää.
  • Ryhmät ovat luottamuksellisia.

Keväällä 2024 alkavat sururyhmät

• Henrikinkirkolla alkaa sururyhmä helmikuussa (TÄYNNÄ)
  • Kaarinassa alkaa leskien sururyhmä maaliskuussa (TÄYNNÄ)
  • Mikaelinseurakuntatalolla alkaa sururyhmä aamupäivisin maaliskuussa (TÄYNNÄ)
  • Runosmäen seurakuntatalolla alkaa sururyhmä tammikuussa (TÄYNNÄ)
  • Toimitalolla, Eerikinkatu 3 alkaa leskien sururyhmä tammikuussa (TÄYNNÄ)

Syksyllä 2024 alkavat sururyhmät

• Henrikinsrk:ssa alkaa työikäisille suunnattu musiikillinen sururyhmä syyskuussa
  • Kaarinassa alkaa työikäisille suunnattu sururyhmä lokakuussa
  • Maarian srk/Tuomiokirkkosrk:n yhteinen sururyhmä alkaa elokuussa (TÄYNNÄ)
  • Martinkirkossa alkaa sururyhmä syyskuussa
  • Piikkiössä alkaa sururyhmä lokakuussa
  • Toimitalolla, Eerikinkatu 3 alkaa sururyhmä elokuussa

Voit antaa yhteystietosi, niin olemme yhteydessä alkavista sururyhmistä. Sitä ennen on tarjolla kahdenkeskistä keskusteluapua. Ole yhteydessä oman asuinalueesi pappiin tai diakoniatyöntekijään. Lilja-lehteen tulee myös tietoja alkavista sururyhmistä. Keskusteluapua saa myös www.puhujatuuleta.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tiedustelut ja ilmoittautumiset suomenkielisiin sururyhmiin perheneuvonnan vastaanottosihteeri Katja Koskinen, arkisin ma klo 9-11 ja ti-pe klo 9–12, puh. 040 341 7249, (puhelinaikaa ei ole ajalla 15.-19.4.2024). katja.koskinen@evl.fi. Ilmoittautua voi myös netin kautta: sururyhmailmoittautumiset.

Ruotsalainen seurakunta / Åbo svenska församling:

Ilmoittautumiset ja lisätiedot Maria Wikstedt, puh. 040 341 7463, maria.wikstedt@evl.fi

» Åbo svenska församling informationLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Erityisryhmät

Tällä hetkellä ei alkavia ryhmiä.

Opiskelijoiden sururyhmät

Opiskelijoiden sururyhmä alkaa ke 23.10.2024. Ryhmä kokoontuu Turussa kahdeksan kertaa loka-helmikuun aikana. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: yliopistopappi Tiina Hallikainen, tiina.hallikainen@evl.fi, puh. 040 341 7308

Sururyhmä itsemurhan tehneiden läheisille ja omaisille

Tällä hetkellä ei alkavaa sururyhmää. Tiedustelut ja ilmoittautumiset perheneuvonnan vastaanottosihteeri Katja Koskinen, katja.koskinen@evl.fi, puh. 040 341 7249 arkisin ma 9-11 ja ti-pe klo 9–12. ​

Surunauha ry – tietoa ja tukea itsemurhan tehneiden läheisille valtakunnallisesti, Surunauha ry - vertaistukea itsemurhan tehneiden läheisille

• Vanhustyön diakoni Marita Rantanen, puh. 040 341 7313, marita.rantanen@evl.fi
  • Åbo svenska församling ledande präst Maria Wikstedt, 040 341 7463, maria.wikstedt@evl.fi
  • Opiskelijat ja nuoret aikuiset yliopistopappi Tiina Hallikainen, puh. 040 341 7308, tiina.hallikainen@evl.fi.

Sivu päivitetty 22.3.2024

Oksa, jossa vesipisaroita