Paattisten kirkko

Harmaakattoinen, valkoinen puukirkko, jonka edustalla on hautausmaa.

040 341 7496 vahtimestari

040 341 7233 varaukset, muut kuin kasteet ja vihkimiset

360

Paattisten puukirkko sijaitsee loivalla mäellä peltoaukeiden ja asutuksen keskellä. Kirkon vieritse kaartelee kaksi ikivanhaa kulkureittiä: eteläpuolella joki savisessa uomassaan, pohjoispuolella tie Turusta sisämaahan.

Aukioloajat ja tilavaraukset

Paattisten kirkko on avoinna tapahtumien yhteydessä ja sopimuksen mukaan. Tiloja vihkimisiä ja kasteita varten voi varata varauspalvelusta. Muita tilaisuuksia varten Paattisten seurakunnan seurakuntasihteeriltä numerosta 040 341 7233.

Paattisten kirkko juhlatilana

Paattisten kirkkoon mahtuu 360 henkilöä. Lisäksi käytettävissä kirkon vieressä sijaitseva seurakuntatalo, jossa voi pitää perhejuhlia tai muistotilaisuuksia.

Kirkossa on piano, äänentoistolaitteet (puhemikrofoni ja kaiuttimet) sekä cd-soitin.

Historia

Maarian pitäjän Paattinen tunnetaan asiakirjoissa jo 1359. Mäelle rakennettiin saarnahuone 1580-luvulla. Samalle paikalle tehtiin uusi punamullattu kirkko 1787. Nykyinen, jykevälle kivijalalle rakennettu puukirkko vihittiin 1909.

Paattisten kirkko on pitkänurkalle salvottu puinen ristikirkko. Se on rakennettu 1909 lääninarkkitehti Helge Ranckenin suunnitelman mukaan ja entisöity 1983.

Parkkipaikat

Paattisten kirkon läheisyydessä on oma parkkialue autoilla matkaaville. Lisäksi kirkkoon pääsee julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).

Esteettömyys: merkittäviä esteitä

Pyörätuolilla liikkuvat pääsevät kirkkoon pyörätuoliluiskaa pitkin avustajan avulla. Lähin inva-WC sijaitsee seurakuntatalolla kirkon naapurissa.

• haasteellinen reitti pyörätuolia käyttäville
  • kirkkoa kiertää aita, jonka portit ovat haasteelliset avata
  • sisäänkäynnin jyrkkä inva-luiska vaatii avustajan, haasteellinen isolle pyörätuolille kääntymisasteen takia
  • ovella korkeat kynnykset
  • alttarille porras, ei luiskaa
  • induktiosilmukka kuulovammaisille
  • ei inva-WC:tä

Tiedustelut ja varaukset:

040 341 7011 kasteet ja vihkimiset, ma-pe klo 9-15

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja

Messu ja kirkkokahvit

Tervetuloa palmusunnuntain messuun Paattisten kirkkoon!
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain ehtoollinen

Tervetuloa kiirastorstain ehtoolliselle Paattisten kirkkoon!
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain gregoriaaninen jumalanpalvelus

Tervetuloa pitkäperjantain gregoriaaniseen jumalanpalvelukseen Paattisten kirkkoon!

1. pääsiäispäivän sanajumalanpalvelus ja kirkkokahvit

Tervetuloa jumalanpalvelukseen ja kirkkokahveille Paattisten kirkkoon!
ma 1.4. klo 10.00

2. pääsiäispäivän messu ja kirkkokahvit

Tervetuloa messuun ja kirkkokahveille Paattisten kirkkoon!