Usein kysyttyjä kysymyksiä keskustelutuesta

Olemme koonneet avuksesi vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin seurakuntien keskustelutuesta.

Miten keskustelutuki eroaa ammatillisesta terapiasta?

Keskustelutuki on auttavaa kohtaamista, jossa kirkon työntekijät kulkevat rinnallasi elämän merkityksen ja vaihtoehtojen pohtimisessa. Keskustelutuesta voit saada apua elämän solmukohtien tarkasteluun ja selventämiseen, lohdutuksen sanoja ja tukea toivon löytämiseen.

Keskustelutukeen tullaksesi et tarvitse lähetettä tai diagnoosia. Keskustelutuki ei ole Kelan korvaamaa terapiaa.

Mitä palvelu maksaa?

Keskustelutuki on maksutonta.

Voinko varata ajan keskustelutukeen, vaikka en kuulu kirkkoon?

Keskustelutuki on tarkoitettu kaikille turkulaisille ja kaarinalaisille, jotka kaipaavat luottamuksellista keskustelukumppania. Uskosi laatua ei kysellä, eikä sitä, oletko kirkon jäsen.

Miten nopeasti voin saada keskustelutukea?

Pyrimme tarjoamaan ajan keskustelutukeen 2–3 arkipäivän kuluessa.

Mistä tiedän millaisia tyyppejä on keskustelemassa kanssani?

Sinua vastassa on seurakuntiemme pappeja ja diakoniatyöntekijöitä. Heillä on ymmärrystä niin inhimillisissä kuin hengellisissäkin kysymyksissä.
Voit tutustua keskustelijoihimme täällä.

Voinko valita kenen kanssa haluan keskustella?

Kyllä voit. Sähköisessä asiointipalvelussammeLinkki avautuu uudessa välilehdessä näet vapaiden aikojen kohdalla työntekijän nimen, jolle olet aikaa varaamassa.

Mistä asioista voin keskustella? Onko pakko puhua Jumalasta?

Keskustelunaiheet päätät sinä itse. Tapaamisissa voit puhua luottamuksellisesti esimerkiksi mielen hyvinvointiin, jaksamiseen, ihmissuhteisiin tai yksinäisyyteen liittyvistä kysymyksistä. Olemme tukenasi myös elämän merkityksellisyyteen tai hengellisyyteen liittyvistä kysymyksissä. Hengellisistä asioista puhutaan tapaamisissa vain jos niin tahdot.

Luetaanko tapaamisissa Raamattua tai rukoillaanko?

Kirkon tarjoaman keskustelutuen teologinen pohja on lähimmäisenrakkauden osoittaminen ja rinnalla kulkeminen. Uskonnollinen toiminta (kuten Raamatun luku, rukous, kynttilän sytyttäminen ja muut symbolit) tuodaan mukaan tapaamiseen vain silloin, jos tulija sitä toivoo.

Ovatko keskustelut varmasti luottamuksellisia?

Kaikki seurakuntien työntekijät ovat vaitiolovelvollisia eikä tapaamisista tehdä muistiinpanoja, joten ole huoletta.

Miten keskustelutuen nettisivuston chatti toimii?

Jos haluat että me otamme yhteyttä sinuun, voit jättää nimesi ja yhteystietosi chattiin. Soitamme tai lähetämme sähköpostia sinulle kahden arkipäivän kuluessa.

Voinko saada keskustelutukea muilla kuin suomen kielellä?

Tarjoamme keskustelutukea suomeksi ja ruotsiksi. Kun haluat varata ajan ruotsinkieliseen tapaamiseen, valitse asiointipalvelussa seurakunnaksesi Åbo svenska församling. Seurakuntiemme englanninkieliseen toimintaan voit tutustua täällä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

// ]]>