FAQ – vanliga frågor om samtalsstöd

Till din hjälp har vi sammanställt svar på några ofta ställda frågor om samtalsstöd i församlingarna.

Hur skiljer sig samtalsstöd från professionell terapi?

Samtalsstöd är stödjande möten där personer som arbetar inom kyrkan stöttar dig när du grubblar över mening och alternativ i livet. Du kan få hjälp med att syna och reda ut svårigheter, få ord till tröst och hjälp att finna hopp.

Du behöver ingen remiss eller diagnos för att få samtalsstöd. Samtalsstöd är inte terapi som ersätts av FPA.

Vad kostar tjänsten?

Samtalsstödet är kostnadsfritt.

Kan jag boka tid till samtalsstöd trots att jag inte är medlem av kyrkan?

Samtalsstödet är avsett för alla Åbo- och S:t Karinsbor som behöver en konfidentiell samtalspartner. Du behöver inte vara medlem i kyrkan.

Hur snabbt kan jag få samtalsstöd?

Vi har som mål att erbjuda en tid för samtalsstöd inom 2–3 arbetsdagar.

Hur vet jag vad det är för personer jag får prata med?

Du blir mottagen av präster och diakoniarbetare som arbetar i våra församlingar. De har kompetens i både mänskliga och andliga frågor.

Här kan du bekanta dig med våra samtalspartners.

Kan jag välja vem jag vill samtala med?

Ja, det kan du. Under rubriken lediga tider i vår e-kundtjänstLinkki avautuu uudessa välilehdessä ser du namnet på den medarbetare du bokar tid hos.

Vilka ämnen kan jag prata om? Måste vi prata om Gud?

Det är du som bestämmer vad samtalet handlar om. Under mötet kan du i förtroende prata exempelvis om frågor som gäller psykiskt välbefinnande, krafter och ork, människorelationer eller ensamhet. Vi stöttar dig också i frågor om meningen med livet eller om andlighet. Andliga frågor behandlar vi bara om du vill det.

Läser man ur Bibeln eller ber under samtalen?

Den teologiska grunden för kyrkans samtalsstöd är att visa kärlek till medmänniskor och gå vid deras sida. Religiösa handlingar (som att läsa ur Bibeln, be, tända ljus och utföra andra symboliska handlingar) ingår bara om besökaren önskar det.

Är samtalen säkert konfidentiella?

Alla församlingsanställda har tystnadsplikt och det görs inga anteckningar om samtalen. Du behöver alltså inte oroa dig.

Kan jag få samtalsstöd på andra språk än svenska?

Vi erbjuder samtalsstöd på finska och svenska. I e-kundtjänsten väljer du Åbo svenska församling som din församling när du vill boka tid för ett möte på svenska. Här kan du bekanta dig med våra församlingars verksamhet på engelska.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

// ]]>