lasimaalaus ja taideteos Riimin ulkopuolella sekä adama kulttuurisarja teksti

Mielenkiintoinen 2024 ADAMA -kulttuurisarja kutsuu mukaan

Maarian seurakunnan kulttuurisarja ADAMA tuo tänä vuonna syvyyttä pyhyyteen. Suureksi osaksi Runosmäen uudessa monitoimitalo Riimissä pidettävä sarja luotaa pyhän kokemusta taiteen ja perinteen kautta. Samalla se antaa äänen Riimin kirkkosalille ja siihen liittyville symboleille.

Su 19.5. klo 10 Messu Maarian kirkossa

Kulttuurisarja alkaa kuitenkin Maarian kirkossa helluntaina vietettävällä messulla. Helluntai on arjessa melko huomaamaton juhla, mutta se on yksi kirkkovuoden suurimmista ja tärkeimmistä pyhistä. Raamatun mukaan Pyhä Henki laskeutui opetuslapsiin helluntaina, ja sitä pidetäänkin kaikkien seurakuntien ja Kristuksen kirkon syntymäpäivänä. Sunnuntaina 19.5. klo 10 vietetään Maarian kirkossa helluntain messua Levon messun muodossa. Messun hoitava musiikki ja jaettu hiljaisuus antavat mahdollisuuden levähtää Kaikkivaltiaan läsnäolossa, rukouksen hiljaisuudessa ja Sanan puhuttelussa. Helluntai on myös kevään juhla, joten Maariassa on perinteenä, että messuun tulija voi kerätä kirkkomatkaltaan luonnonkukkia ja tuoda ne kirkkosalin kaunistukseksi. Tämän voi tehdä tänäkin vuonna. Messussa palvelevat liturgina Milla Ruskeepää ja saarnaajana Kristiina Frondelius sekä kanttorina Marja Haikka. Messussa on mukana myös Verbum Sonans -kuoro.

Muut sarjan tilaisuudet järjestetään uudessa Runosmäen monitoimitalo Riimissä.
Tervetuloa kiehtovan kulttuurin pariin ja samalla tutustumaan taloon ja sen taiteeseen

Runosmäen monitoimitalo Riimi, Stoltinkatu 9. Suositellaan saapumista bussilla/jalan/pyörällä (pysäköintiä rajatusti)

Su 19.5. klo 16 Taiteilijatapaaminen Riimin kirkkosalissa

Helluntaina päästään vihdoin myös Riimiin. 19.5. klo 16 Riimin kirkkosalissa on taiteilijatapaaminen, jossa kirkkosaliin taidetta luoneet Santeri Tuori sekä Anna-Mari Leppisaari kertovat töistään. Tuori on tehnyt kirkkosalin ikkunoihin lasitaidetta, kun taas Leppisaari on valmistanut Riimin kirkkotekstiilit. Millaisia ajatuksia taiteen luominen pyhään tilaan herättää taiteilijassa? Runoilija Anna-Mari Kaskinen kertoo myös runostaan ”Kirkonkellojen juhlasoitto”. Lisäksi kuullaan itse kirkonkelloja.

club for five yhtye

Su 26.5. klo 16 Club for Five -yhtyeen konsertti Riimissä

Sunnuntaina 26.5. klo 16 vuorossa onkin sitten Riimin ensimmäinen konsertti. Akustista vokaalimusiikkia tarjoilee a cappella -yhtye Club for Five. Se kuljettaa kuulijaa taidokkaasti läpi erilaisten tunnelmien ja musiikin tyylilajien suomalaisille rakkain virsin ja tunnelmallisin lauluin. Yhtye on julkaissut 13 studioalbumia, joista 6 on myynyt kultaa. Kokoonpano on saavuttaneet suurta suosiota myös ulkomailla. Club for Five -yhtyeessä laulavat Maija Sariola (sopraano), Saima Haapanen (altto), Jouni Kannisto (tenori), Juha Viitala (baritoni) ja Tuukka Haapaniemi (basso). Konserttilipun hinta on 30€. Ennakkomyynti osoitteessa www.ticketmaster.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Ovelta saa lippuja, jos niitä on vielä jäljellä.

Su 2.6. klo 15 Messu ja klo 16 Kirkkotilan symboliikka -keskustelu Riimissä

Sunnuntaina 2.6. klo 15 vietetään Riimissä ensimmäistä messua. Messun toimittavat kirkkoherra Laura Maria Latikka sekä Karoliina Haapakoski. Kanttorina toimii Maria Verronen. Messun jälkeen klo 16 nautitaan kirkkokahvit ja samalla kuullaan mielenkiintoista keskustelua kirkkotilan symboliikasta. Keskustelemassa ovat Riimin pääarkkitehti Jaakob Solla ja kappalainen, teologian tohtori Jari Laaksonen. Kirkkotilojen hiljaisuus puhuu, jos osaamme nähdä ja kuulla. Tilojen kokonaisuus samoin kuin niiden yksityiskohdat kertovat Jumalasta ja maailmasta. Vuosisatojen aikana kehittynyt symboliikka kertoo aina ajankohtaista tarinaa hyvästä ja pahasta, pimeästä ja valosta.

Su 9.6. klo 15 Messu ja klo 16 Riimin kirkonkellot -luento Riimissä

Kulttuurisarja ADAMA päättyy 9.6., jolloin klo 15:n messun jälkeen kuullaan tarkempaa tietoutta kirkonkelloista. Messun klo 15 toimittavat Rauno Vesti ja Tero Niemi. Klo 16 alkavalla luennolla Maarian kulttuuriperintöasiantuntija ja seurakunnan tiedottaja Eeva-Kaisa Ahlamo kertoo kirkonkelloihin liittyvästä uskomusperinteestä ja kirkontorniteknikko Supavit Nummelin esittelee Riimin kelloja ja niiden soittotapoja. Kirkonkelloilla on kautta aikain viestitty runsaasti erilaisia asioita, joista suuri osa on jo jäänyt unholaan. Millaiseen kulttuuriperintöön Riimin uudet kellot asettuvat?

Olet lämpimästi tervetullut nauttimaan ADAMA-sarjan kulttuurista ja toivottamaan samalla monitoimitalo Riimi tervetulleeksi Runosmäkeen!