Tukikonsertti Ukrainalle kokoaa Turun ja Kaarinan kanttorit yhteen

Turun ja Kaarinan seurakuntien kanttorit järjestävät Turun tuomiokirkossa lauantaina 19.3. tukikonsertin ukrainalaisten hyväksi.

Ukrainan lipun värit ja teksti

Konsertissa on mukana yhdeksäntoista Turun ja Kaarinan seurakuntien kanttoria, neljä kuoroa tai lauluyhtyettä sekä yksi bändi. Tilaisuus onkin poikkeuksellinen mahdollisuus kuulla lähes kaikkia seurakuntien muusikoita. Taitavien ammattimuusikoiden lisäksi konsertissa on mukana arkkipiispa Tapio Luoma.

− Hyökkäys Ukrainaan järkyttää ja horjuttaa turvallisuudentunnetta. Musiikilla voi olla suuri merkitys sodan ja kriisien keskellä, sillä elämässä tulee vastaan tilanteita, jolloin sanat eivät riitä. Musiikilla voidaan luoda uskoa ja toivoa tulevaisuuteen. Tästä syntyi ajatus tukikonsertin järjestämisestä yhteisvoimin, kertoo Piikkiön seurakunnan kanttori Tiina Ilonen.

Maksu omantunnon mukaan

Apua Ukrainaan -konsertin liput ovat halvat tai kalliit, miten kukin itse haluaa: ne maksavat niin paljon kuin kuulija voi ja haluaa maksaa. Vertailukohtana mainittakoon, että pieni konsertti maksaa usein 5–10 euroa, ammattiorkesterin konsertti 25–35 euroa, ja baletti tai oopperaesitys jopa yli 100 euroa. Kuulijalle jää päätettäväksi, minkä arvoisena hän tukikonsertin näkee.

Konsertin tuotot menevät lyhentämättömänä Ukrainan hyväksi Kirkon Ulkomaanavun kautta. Maksaa voi paikan päällä joko kortilla, MobilePaylla tai käteisellä Kirkon Ulkomaanavun keräyslippaaseen.

Teemana ”Yhdessä”

Apua Ukrainaan -konsertin teemana on "Yhdessä - Tillsammans - Together". Laulut keskittyvät rauhan, pakolaisuuden ja armon pyytämisen sekä rukouksen ympärille.

− Tietääkseni vastaavanlaisia konsertteja, joissa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kanttorit olisivat olleet näin suurella joukolla mukana, ei ole aiemmin toteutettu. Voimme auttaa Ukrainan kansaa kokoontumalla yhteen ja näyttämällä tukemme. Pienikin ele voi auttaa. Hädän hetkellä voimien yhdistäminen ja avun antaminen ovat olennainen osa kulttuuriamme, Ilonen pohtii.

Mukana esiintymässä ovat muun muassa kansallisoopperassakin esiintyneet ruotsinkielisen seurakunnan kanttorit basso Nicholas Söderlund ja tenori Christian Juslin. Söderlund laulaa konsertissa upean Sarastron aarian Mozartin Taikahuilusta. Aariassa Sarastro julistaa hyvyyden, armon, anteeksiannon ja ystävyyden sanomaa.

Musiikillisesti toista ääripäätä tuovat esimerkiksi Ilosen raikas jazz-bändi sekä Paattisten seurakunnan kanttorin Mikko Laihon ja kumppaneiden gregoriaaninen tunnelmointi. Esityksiä kuullaan ainakin latinaksi, saksaksi, latviaksi, suomeksi sekä tietysti ukrainaksi.

Mukana konsertissa ovat seuraavat kanttorit ja kuorot:

• Nicholas Söderlund, Åbo svenska församling
  • Christian Juslin, Åbo svenska församling
  • Timo Ustjugov, Martinseurakunta
  • Julia Tamminen, Martinseurakunta
  • Mikko Laiho, Paattisten seurakunta
  • Markku Hietaharju, Turun tuomiokirkkoseurakunta
  • Anu Åberg ja Tuomiokirkon Oratoriokuoro, Turun tuomiokirkkoseurakunta
  • Jukka Pietilä, Turun tuomiokirkkoseurakunta
  • Tero Niemi ja CCI-poikakuoro, Maarian seurakunta
  • Marja Haikka ja Verbum Sonans -kuoro, Maarian seurakunta
  • Ulla Vuola, Maarian seurakunta
  • Tiina Ilonen ja Ilonen House Band, Piikkiön seurakunta
  • Marko Hakanpää, Mikaelinseurakunta
  • Terttu Jussila, Kaarinan seurakunta
  • Heikki Rainio, Katariinanseurakunta
  • Hanna Pelkonen, Henrikinseurakunta
  • Olli-Pekka Laakkonen ja Morel-kvartetti, Henrikinseurakunta
  • Maria Verronen, Turku Cathedral International Congrecation
  • Tuuli Lempa, CCI-kuoron pianisti

Ukrainan kielessä esiintyjiä on valmentanut ukrainalainen Nataliya Miroshnychenko.

Apua Ukrainaan -konsertti la 19.3. klo 19.30 Turun tuomiokirkossa. Konsertin tuotto menee Ukrainaan Kirkon Ulkomaanavun kautta.
Hjälp till Ukraina konsert lö 19.3 kl. 19.30 i Åbo domkyrka. Intäkterna från konserten går oavkortat via Kyrkans Utlandshjälp till förmån för Ukraina.

Konsertin Facebook-tapahtuma.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 14.3.2022 / AH)

Mon Mar 14 08:38:00 EET 2022