Turun tuomiokirkko avaa ovensa sateenkaaripareille

Samaa sukupuolta olevat vihkiparit voidaan nyt vihkiä Turun tuomiokirkossa. Turun tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto päätti 9.3. kokouksessaan sallia Tuomiokirkon käytön sateenkaariparien vihkitilaisuuksiin äänin 12 puolesta, 1 vastaan, yksi tyhjä.

Turun tuomiokirkon ilmakuva maisemassa. Kuva Jussi Vierimaa.

- Olen todella iloinen sateenkaariparien ja heidän läheistensä puolesta, kertoo tuomiorovasti Aulikki Mäkinen. - Turun tuomiokirkon tilojen avaaminen on symbolisesti merkittävä askel kohti kaikkien ihmisten yhdenvertaisuutta, onhan se Suomen merkittävin kirkkorakennus. On kristillisen uskon mukaista, ettei kenenkään tarvitse näyttää ulospäin jotakin muuta kuin mitä hän on.

- Seurakunta päättää kirkon tilojen käytöstä, vihkimiskäytännöistä vastaa sen sijaan kirkolliskokous Mäkinen jatkaa.  – Kirkolliskokous ei edelleenkään ole tehnyt päätöstä vihkimisen laajentamisesta samaa sukupuolta oleville pareille. Käytännössä vihkimisiä kuitenkin tapahtuu ja jokainen pari löytää vihkivän papin.

Åbo svenska församling päätti omalta osaltaan avata Tuomiokirkon sateenkaariparien vihkimisiin jo tammikuussa. Tänään tehty päätös selkiyttää tilannetta. Tuomiokirkon varaus tehdään normaalisti Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varauspalvelun kautta.

Myös Maarian seurakunta ja Kaarinan seurakunta ovat avanneet kirkkojensa ovet sateenkaariparien vihkimiselle.

Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintä 9.3.2022

Wed Mar 09 20:24:00 EET 2022