Diakonian juhlavuosi nostaa esiin ihmisiä työn takana

Tänä vuonna vietetään kirkon diakonian juhlavuotta: 1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa Matilda Hoffman. Hänet vihittiin diakonissaksi Pietari-Paavalin kirkossa Viipurissa ja koko työuransa sisar Matilda työskenteli Viipurin diakonissalaitoksen palveluksessa.

Suuret kiviportaat, joiden alimmilla askelmilla istuu kuusi ihmistä ja ylimmillä askelmilla seisoo 23 ihmis...

Kuva: Pasi Leino

Juhlavuonna keskiössä ovat erityisesti diakonian vihkimysvirka, ammatillinen diakoniatyö sekä kaikki diakonian toimijat. Jokainen kristitty voi myös omalla paikallaan toteuttaa diakoniaa arjen lähimmäisyytenä.

Noin kaksi vuotta sitten tapahtui suuri muutos, kun korona pakotti yhteiskuntaa sulkeutumaan. Diakoniatyö ei sulkenut oviaan – itse asiassa siihen huomattiin olevan tarvetta jopa aiempaa enemmän. Asiakastyötä jatkettiin niin lähi- kuin etätapaamisina ja asiakaskontaktien määrät lisääntyivät koronavuosien aikana. Ihmisten ahdinkoa kuultiin diakoniassa monin eri tavoin ja diakoniatyöntekijät tekivät parhaansa auttaakseen ihmisiä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniatyössä työskentelee joukko koulutettuja mutta myös erilaisia ihmisiä. Diakoniatyössä on vahvaa ammattitaitoa kohtaamaan ihmisiä eri elämäntilanteissa, myös vastaamaan erityisryhmien tarpeeseen. Diakoniatyöntekijöillä on jokaisella erilaisia vahvuuksia, mitkä pääsevät loistamaan työyhteisössä ja täten diakoniatyö pystyy tarjoamaan hyvin monipuolisia kohtaamisia. Diakoniatyöntekijöitä kuitenkin yhdistää yhteinen kutsumus olla toisen ihmisen avuksi. Turussa ja Kaarinassa erityinen painopiste on henkilökohtaisessa kohtaamisessa ja ihmiselle annetaan aikaa, kun hän tapaa kirkon työntekijän.

Diakoniatyö Turussa ja Kaarinassa helposti profiloituu taloudelliseen avustamiseen ja talousneuvontaan, sillä diakoniatyöntekijöiden halu tukea ihmistä vähävaraisuuden, epätasa-arvon ja haastavien elämäntilanteiden keskellä on suuri. Diakonian vahvuutena kuitenkin on erilaiset vertaisryhmät hyvinvoinnin edistämiseksi, kyky olla tukena ilossa ja surussa, turvalliset ja luovat tapahtumat, iloa ja rentoutta antavat leirit sekä paikallisseurakuntien omanlainen yhteisö ja toiminta. Diakoniassa ihminen kohdataan ihmisenä ja häntä tuetaan, jotta tasa-arvoinen ja hyvä elämä toteutuu jokaisen kohdalla.

Juhlavuoden kunniaksi halutaan nostaa esiin ihmisiä diakoniatyön keskiössä. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniatyöntekijöitä voi seurata vuoden aikana esimerkiksi some-sarjassa, jossa he kertovat, miten ovat saaneet kutsumuksen diakoniatyöhön. Joka kuukausi julkaistaan diakoniatyöntekijän tai diakoniatiimin tarinan siitä, miten heistä on tullut diakoneita ja diakonissoja. Sarjaa pääsee seuraamaan Diakoniaa Turussa ja Kaarinassa -Facebook-tilillä sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Facebookissa ja Instagramissa.

Valtakunnallisesti juhlavuosi näkyy ja kuuluu lisäksi television ja radion hartausohjelmissa sekä esimerkiksi Kirkko Suomessa -Instagram-tililläLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jossa kuukausittain viikon ajan seurataan diakonian arkea diakoniatyöntekijöiden kertomana.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.2.2022 / MR)

2022-02-10 08:10:00.0