Tuomiokirkkoseurakunta toivoo laajempaa jäsenpohjaa

Turun tuomiokirkkoseurakunnasta halutaan jäsenmäärältään samankokoista seurakuntaa kuin muutkin Turun seurakunnat, jos seurakuntia rakenneuudistuksessa yhdistetään.

Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto esittää, että Tuomiokirkkoseurakuntaan liitettäisiin tarkoituksenmukaisia alueita kaikista ympäröivistä naapuriseurakunnista. Samalla seurakuntaneuvosto esittää, että ryhdyttäisiin tutkimaan vaihtoehtoa jakaa Katariinanseurakunta siten, että Varissuo ja Pääskyvuori liitettäisiin Henrikinseurakuntaan ja Nummi, Itäharju, Hannunniittu ja Kohmo Turun tuomiokirkkoseurakuntaan. Näin Katariinanseurakunta nykyisellään lakkaisi olemasta. Tuomiokirkkoseurakunnassa on nykyisin 13 800 jäsentä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä on meneillään kehittämishanke, johon arkkipiispa toivoi kevään loppuun mennessä aloitteita seurakunnilta. Aiemmin Katariinanseurakunta ja Henrikinseurakunta ovat esittäneet, että ne voisivat yhdistyä, Mikaelinseurakunta on tehnyt aloitteen yhdistymisestä Martinseurakunnan kanssa ja Maarian seurakunta Paattisten seurakunnan kanssa. Paattinen on puolestaan tehnyt aloitteen, jossa se ehdottaa, että Maarian seurakunnan alueita liitettäisiin Paattisiin.

Kaarinan seurakunta teki keväällä aloitteen yhdistymisestä Piikkiön seurakunnan kanssa. Piikkiön seurakunta puolestaan haluaa säilyä omana seurakuntanaan. Myös Martinseurakunta vastustaa liitosaikeita Mikaelinseurakunnan kanssa. Martinseurakunnalle ykkösvaihtoehto on pysyä itsenäisenä seurakuntana.

Rakenneuudistuksessa on esitetty, että Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä muodostuisi neljästä tai viidestä suomenkielisestä seurakunnasta. Åbo svenska församling pysyy joka tapauksessa muutoksissa ennallaan.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 9.6.2016 / PH, MV)

Thu Jun 09 10:19:16 EEST 2016