Hautausmaiden joulu on harrasta tunnelmaa ja kynttilänvaloa

Hautausmailla on jälleen koittamassa muistojen ja valojen aika. Jos oman läheisen hauta sijaitsee pitkän matkan päässä, kynttilän voi tuoda muualle haudattujen muistopaikalle, joita on kaikilla Turun ja Kaarinan hautausmailla.

Veteraanilehdossa paljon hautalyhtyjä. Kuva Timo Jakonen.

Hautausmaalla käynnin lomassa Turun hautausmaalla voi osallistua Ylösnousemuskappelin hartauteen myös kappelin edustalla. Pyhän Katariinan kirkkoon voi piipahtaa laulamaan Enkeli taivaan aattopäivän lyhyessä hartaushetkessä, joita järjestetään vartin välein. Kynttilää tuodessa on hyvä muistaa myös luomakuntaa, valita ympäristöystävällisin vaihtoehto ja joulun jälkeen lajitella oikein.

Koronaturvallisuus ja maskien käyttö on tarpeen muistaa myös hautausmaiden ruuhkissa.

Muualle haudattujen muistopaikat Turussa ja Kaarinassa

Turun hautausmaalla muistopaikkana palvelee Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä. Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kalliotasanne kellotapulin puolella kirkkoa.

Muistolehtoihin ja muistopaikoille kerääntyy jouluna paljon kynttilöitä. Jotta kynttilät eivät liian lähellä toisiaan roihahda palamaan yhdessä, ne on hyvä muistaa sijoittaa tarpeeksi kauas toisistaan. Hautausmaiden parkkialueilla kannattaa varautua ruuhkaan. Joulunpyhinä autoilu hautausmaille on estetty kävelijöiden suuren määrän vuoksi.

Ylösnousemuskappelin hartaus myös ulkosalla

Turun hautausmaan Ylösnousemuskappelin aattohartauteen, joka alkaa klo 15, voi tänä jouluna osallistua myös ulkosalla aistien samalla hautausmaan aattotunnelmaa. Henrikinseurakunta tuo Ylösnousemuskappelin edustalle äänentoiston. Koronarajoitusten vuoksi kappeliin sisälle mahtuu vain 70 henkeä.

Katariinan hautausmaalla käynnin lomassa voi piipahtaa viettämään pieni hetki suuren sanoman äärellä Pyhän Katariinan kirkon pienessä kymmenminuuttisessa aattohartaudessa, joita pidetään vartin välein jouluaattona klo 11-13.45. Pienessä jouluhetkessä kuullaan jouluevankeliumi sekä lauletaan Enkeli taivaan ja Maa on niin kaunis.

Ruotsinkielinen Musikandakt alkaa Ylösnousemuskappelissa klo klo 13.30 ja Kärsämäen hautausmaan siunauskappelissa jouluhartaus klo 15. Jouluaatonhartaudet kirkoissa, joiden ympärillä on hautausmaa, alkavat seuraavasti: Maarian kirkossa klo 14, Pyhän Katariinan kirkossa klo 14.30 ja Kuusiston, Maarian, Piikkiön ja Pyhän Katariinan ja Paattisten kirkoissa klo 16. Muiden kirkkojen aattohartauksien ajat löytyvät verkosta turunseurakunnat.fi.

• Huom. Kakskerran aattohartaudet on peruttu koronatilanteen vuoksi.
  • Huom. Ylösnousemuskappelissa ja Kärsämäen kappelissa EI ole hartautta joulupäivänä 25.12.

Koronatilanteen vuoksi kaikkiin jouluhartauksiin otetaan sisään vain 1/3 kirkkojen ja kappeleiden enimmäismäärästä. Käytössä on käsidesi ja FFP2-tason maskien käyttöä suositellaan vahvasti.

Maarian kirkkomaalla käydessä voi piipahtaa katsomassa seimeä Maarian pappilan porttirakennuksessa tai Idän tietäjät -polulla pappilan puutarhassa.

Kun joulun kynttilät ovat sammuneet

Ympäristöystävällisin kynttiläkoriste haudalle on metallilyhty, jonka sisälle voi laittaa tavallisen kuorettoman kynttilän. Suuri osa hautalyhdyistä hautausmaillamme onkin jo metallilyhtyjä. Myös lasiseen hautakynttilään voi laittaa sisälle uuden kynttilän.

Joulun jälkeen kukkajätteet lajitellaan maatuvaan jätteeseen, hautakynttilöiden muovikuoret polttojätteeseen ja metallihatut metallinkeräykseen. Lasinen hautakynttilä kuuluu jätteenä polttojätteeseen. Rikkinäiset led-kynttilät tulee viedä sähkölaitteiden vastaanottopisteeseen ja niiden sormi- ja nappiparistot kaupan keräyspisteeseen.

Joulun kynttilöiden sammuttua partiolaiset järjestävät taas kynttilänkeräystalkoot ja siistivät kuutta hautausmaata 29. joulukuuta.  Jo 15 lippukuntaa on ilmoittautunut mukaan.

• Huom. Partiolaisten talkoot on peruutettu koronatilanteen huononemisen vuoksi.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 17.12.2021 - tarkennettu 22.12.2021 ja 23.12.2021 - ajastettu uudelleen 23.12.2021

2021-12-23 07:35:00.0