Ilmastonmuutos teemana Turun Ekumeeninen joulu -tilaisuudessa

Perinteikäs Ekumeeninen joulu Suomen Turussa -tilaisuus järjestetään tänä vuonna Turun tuomiokirkossa torstaina 16.12. klo 18.00 alkaen. Tämän vuoden teema kiinnittää huomiota ilmastonmuutoksen torjumiseen. Humanitaarisen viestin tilaisuuteen tuo Maailman ilmatieteen järjestö WMO:n pääsihteeri Petteri Taalas.

Maapallo kämmenellä, taustalla alttaritaulu. Kuvaaja Timo Jakonen.

Yleisö on tervetullut tilaisuuteen. Yli 16-vuotiailta tarkastetaan koronapassi ja suosittelemme vahvasti kasvomaskin käyttöä. Yleisö otetaan sisälle kirkkoon kolmesta sisäänkäynnistä, jolla pyritään välttämään suuremmalta ruuhkalta.

Tilaisuuden taltiointi esitetään TV1:ssä jouluaattona ennen joulurauhanjulistusta ja on nähtävissä sen jälkeen myös Yle Areenassa. Televisioinnin ja koronapassien tarkastusten vuoksi yleisöä pyydetään saapumaan kirkkoon viimeistään klo 17.30!
Kirkonjohtajat esittävät yhteisen rauhanvetoomuksen

Ekumeeninen joulu -tilaisuuden teemana on Yhteinen maapallo, yhteinen vastuu, yhteinen toivo, jolla kiinnitetään huomio ilmastonmuutokseen sekä siihen, että sen torjuminen on vielä mahdollista yhteisillä teoilla ja valinnoilla.

Humanitaarisen viestin tilaisuuteen tuo Maailman ilmatieteen järjestö WMO:n pääsihteeri, filosofian tohtori, Petteri Taalas.

Taalas on julkaissut kymmeniä tieteellisiä ja muita julkaisuja liittyen otsoniin, UV-säteilyyn, ilmastonmuutokseen ja uuden sukupolven satelliittimenetelmien kehittämiseen. Hänet tunnetaan ilmastonmuutoksen vastaisen tiedon välittäjänä ja konkreettisten ilmastonmuutosta hillitsevien toimien puolestapuhujana.

Kirkkokuntien ekumeenisen rauhanvetoomuksen Tuomiokirkossa esittävät Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo, vapaiden kirkkokuntien edustajana Suomen Pelastusarmeijan ylisihteeri, majuri Saga Lippo, Helsingin katolisen hiippakunnan asiainhoitaja, isä Marco Pasinato sekä Suomen evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa Tapio Luoma.

Tilaisuudessa esiintyvät sopraano Helena Juntunen sekä Tuomiokirkon kamarikuoro Nova. Turun filharmonista orkesteria johtaa Olli Mustonen. Urkurina toimii Markku Hietaharju ja kuoronjohtajan sekä esilaulajana kanttori Jukka Pietilä.

Yhteislaulujen aikana kerätään kolehti Ilmastonmuutoksen vastaisen työn tukemiseen Suomen Lähetysseuran Ympäristöpankin kautta. Kolehtiin voi osallistua myös lähettämällä tekstiviestin YMPÄRISTÖ 10 numeroon 16155. Viestin hinta on 10 euroa. Lisäksi voi lahjoittaa haluamansa summan Mobile Pay:llä numeroon 40644.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä & Turun kaupungin viestintä 10.12.2021

2021-12-14 11:28:00.0