Joulu tulee myös lemmikeille!

”Täten julistetaan kaikille eläimille – metsän eläimille, koti- ja karjaeläimille, taivaan linnuille, jyrsijöille, pikkueläimille ja lemmikkieläimille – joulurauha.” Näin alkaa Maarian pappilan eläinten joulurauhan julistus. Seurakunnissa joulua juhlitaan lemmikeiden kanssa joulurauhanjulistuksin ja hartauksin.

ajokoira mikaelinkirkon joulurauhatapahtumassa. kuva timo jakonen.

Eläinten joulurauha on julistettu Mikaelissa ja Maariassa jo useamman vuoden ajan.

Henrikinkirkon pääovilla vietetään keskiviikkona 8.12. klo 17 Hau hau -hartautta. Paikalle voi tulla paitsi oman lemmikkinsä myös pehmoeläimen kanssa. Osallistujille on tarjolla glögiä ja koirankeksejä. Mukana ovat papit Tiinakaisa Honkasalo ja Antti Hakanpää sekä Peppi-koira.

Eläinten joulurauha julistetaan puolestaan peräti kaksi kertaa: sunnuntaina 12.12. Mikaelinkirkon mäellä ja torstaina 16.12. Maarian pappilan pihapiirissä.

Mikaelinkirkolla joulurauhan julistus ja jouluinen lauluhetki alkaa sunnuntaina 12.12. klo 14. Paikalla olijoille on tarjolla taatun hyvän mielen lisäksi glögiä. Mukana joulurauhaa julistamassa ovat kirkkoherra Jouni Lehikoinen, filosofi Elisa Aaltola ja Ari Hakulinen

Maarian pappilan joulurauhan julistus on torstaina 16.12. klo 18 alkaen. Tilaisuudessa ovat mukana Maarit Haapasaari ja Hali-Koira, Pertti Pussinen ja Inkeri Puputti. Musiikista vastaavat Maarit Haapasaari ja hanuristi Timo Heinonen. Eläinten hyvinvointiyhdistys Lemmikki tarjoaa osallistujille glögit.

Osassa seurakuntien tilaisuuksista voi olla käytössä koronapassi tai henkilömääriä on voitu rajoittaa riippuen sen hetken kokoontumisrajoituksista. Ajantasaiset, tapahtumakohtaiset tiedot löytyvät osoitteesta www.turunseurakunnat.fi/tapahtumat sekä seurakuntien omilta verkkosivuilta.

ke 8.12. klo 17 Hau hau hartaus, Henrikinkirkon piha. Glögiä ja koirankeksejä.
su 12.12. klo 14 Eläinten joulurauhan julistus, Mikaelinkirkon mäki. Glögiä.
to 16.12. klo 18 Eläinten joulurauhan julistus, Maarian pappilan pihapiiri. Glögiä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 7.12.2021 / AH)

Tue Dec 07 08:00:00 EET 2021