Seurakuntien joulukalenteri tuo valoa koteihin

Kaikki Turun ja Kaarinan seurakuntien jäsentaloudet saavat lähipäivinä kotiin oman seurakunnan lahjana joulukalenterin.

Karoliina Pentikäinen, kalenterin tekstien tekijä ja joulukalenteri, taustalla talo.

Tämän vuoden joulukalenteri sai innoituksen lähiöstä. Somevaikuttaja ja kirjailija Karoliina Pentikäiselle pyhää on ihmisten arki. Kuva: Marjaana Malkamäki.

Turun ja Kaarinan seurakuntien lahja jäsenilleen, perinteinen joulukalenteri, tipahtaa postiluukkuun tai -laatikkoon adventin alla. Kalenteria kuvittaa jouluinen lähiö, joka herää luukkujen avaamisen myötä eloon.

Kalenterin saa 90 000 kotitaloutta, joiden jäsenistä joku kuuluu kirkkoon. Kalentereita jaetaan koteihin yksi per talous, ja se toimitetaan talouden vanhimman seurakunnan jäsenen nimellä.

Rohkaisua koronajouluun

Turun ja Kaarinan seurakunnat ovat ensimmäistä kertaa mukana joulukalenterihankkeessa, jota on toteutettu pääkaupunkiseudulla jo muutaman vuoden ajan. Kunkin Turun ja Kaarinan seurakuntien kalenterin takakansi sisältää oman seurakunnan tervehdyksen ja muutaman vinkin joulun tilaisuuksiin. Muiden seurakuntien kalenterit ovat suomenkielisiä, mutta Åbo svenska församlingin jäsenille jaetaan ruotsinkielinen kalenteri.

– Uskon, että joulukalenterien suosio on yllätyksen ja odotuksen tunnussa. On lupa odottaa päivä päivältä jotakin hyvää. Seurakunnan kalenterissa lahja on se, että saa joka aamu kokea rohkaisua ja iloa, pohtii kalenterin tämänvuotinen kuvittaja Pauliina Skarr.

Skarr tunnustautuu joulukalenterifaniksi. Hän loihti kalenteriin karttamaisen kuvituksen lähiöstä, joka odottaa joulua.

Kalenterilla halutaan tuoda iloa jo toisen koronajoulun keskelle.
 – Korona-aika on ollut monelle kipeä. Kalenterissa olen pyrkinyt kuvaamaan, miten vaikeuksien keskeltä kasvaa jotakin kaunista.

Joulun sanoma ilosta ja vapaudesta

Kalenteri on suunnattu ensisijaisesti aikuisille, mutta se sopii myös perheen pienille. Kuvituksessa on käytetty rohkeasti värejä ja yksityiskohtia.

– Joulun sanoma ilosta ja vapaudesta tulee kalenteriin leikkimielisyyden ja värien kautta. Helposti ajatellaan, että hengellisyys on jotain harmaata, vaikeata tai kaukaista. Tässä kalenterissa se on lähellä ihmistä ja elämää.

Myös kalenterin tekstien kirjoittaja, somevaikuttaja ja kirjailija Karoliina Pentikäinen löysi innoituksen teksteihin arjesta ja ihmisistä.

– Osa teksteistä on hauskoja ja osa koskettavia. Yritin karsia kliseistä joulua pois ja keskittyä ihmisyyteen. Minulle pyhää on esimerkiksi se pieni hetki, kun perhe istuu rauhassa iltapalapöydässä.

Pentikäinen toivoo, että kalenteri antaisi rauhaa ja rentoutta joulun odotukseen.

– Toivon, että kalenteri toisi saajalleen toivoa. Sellaista toivoa, että asioiden ei tarvitse olla täydellisiä. Joulu on joulu, vaikka se ei näyttäisi sisustuslehdeltä.

Joulukalentereja postitetaan 15. marraskuuta lähtien noin 90 000 kappaletta. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään kuuluu noin 140 000 jäsentä.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 15.11.2021 / PH)

Mon Nov 15 16:19:24 EET 2021