Pyhäinpäivänä muistetaan poisnukkuneita

Hautausmaat täyttyvät kävijöistä ja kynttilöistä pyhäinpäivänä, jota vietetään lauantaina 6. marraskuuta. Seurakunnissa muistetaan viimeisen vuoden aikana edesmenneitä seurakuntalaisia sytyttämällä heille muistokynttilät.

Kynttilälyhtyjä haudoilla.

Kuva: Timo Jakonen

Jos oman läheisen hauta on kaukana tai sillä käyminen ei ole muuten mahdollista, muistokynttilän voi jättää jollekin Turun ja Kaarinan hautausmaiden yhdeksästä muualle haudattujen muistokivistä.

Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä. Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä. Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä.

Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä. Piikkiössä muistelupaikka on kalliotasanne kirkon sakastin vieressä.

Muistokynttilän voi viedä myös viiteen muistolehtoon, jotka ovat Turun, Kärsämäen ja Katariinan hautausmailla sekä Maarian kirkkomaalla. Turun hautausmaalla muistolehtoja on kaksi. Tilanpuutteen vuoksi muistolehtoihin ei valitettavasti voi tuoda lyhtyjä. Hautausmaiden kartat löydät täältä.

Haudoilla käymisen yhteydessä on mahdollista hiljentyä Kärsämäen kappelissa klo 14–17, jolloin paikalla on myös pappi keskustelua varten. Pyhän Katariinan kirkossa ovet ovat avoinna klo 9.30–19, Mikaelinkirkossa klo 11–14 ja Piikkiön kirkossa klo 14–19.30. Hautausmaapappi päivystää Turun hautausmaalla loppuiltapäivästä.

Viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita muistetaan seurakuntien omissa pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa ja muistohetkissä. Näissä luetaan kuolleiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistolleen.

Avoimet ovet

• Pyhän Katariinan kirkko klo 9.30–19.00, pappi tavattavissa kirkossa klo 11–19
  • Mikaelinkirkko 11–14
  • Kärsämäen kappeli klo 14–17, pappi tavattavissa
  • Piikkiön kirkko klo 14–19.30, pappi tavattavissa klo 18 alkavan iltakirkon jälkeen

Jumalanpalvelukset ja muistohetket

• Pyhän Katariinan kirkko klo 10 messu ja klo 16 iltakirkko, jossa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään muistokynttilät. Kahvitus Nummen seurakuntakodilla klo 11–16.
  • Tuomiokirkko klo 10 messu, katsottavissa myös verkossa www.virtuaalikirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Klo 18 pyhäinpäivän muistoilta, jossa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään muistokynttilät.
  • Martinkirkko klo 10 sanajumalanpalvelus, vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten muistaminen.
  • Kakskerran kirkko klo 12 sanajumalanpalvelus, vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten muistaminen.
  • Kuusiston kirkko klo 12.30 messu, klo 18 pyhäinpäivän iltahartaus.
  • Ylösnousemuskappeli klo 14, pyhäinpäivän hartaus, hartauden pitää Paattisten seurakunta
  • Uppståndelsekapellet kl. 15.30 Musikgudstjänst med parentation. Ljus tänds till minnet av de församlingsmedlemmar som avlidit det senaste året.
  • Maarian kirkossa klo 16 pyhäinpäivän hartaus, jossa luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään muistokynttilät, katsottavissa myös Maarian seurakunnan YouTube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Klo 18 pyhäinpäivän iltakirkko.
  • Mikaelinkirkko klo 17 pyhäinpäivän iltakirkko, luetaan vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten nimet ja sytytetään muistokynttilät.
  • Kaarinan kirkko klo 17 pyhäinpäivän iltakirkko, sytytetään kynttilät vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten muistoksi.
  • Henrikinkirkko klo 18 pyhäinpäivän iltakirkko, sytytetään kynttilät vuoden aikana poisnukkuneiden seurakuntalaisten muistoksi.
  • Paattisten kirkko klo 18 pyhäinpäivän iltakirkko, poisnukkuneiden seurakuntalaisten muistaminen.

Musiikkia

Tuomiokirkossa klo 15 W. A. Mozartin Requiem. Tuomiokirkon kamarikuoro Nova ja kamariorkesteri, johtajana Klaus Rautawaara. Solisteina Johanna Koiranen, Hanna-Leena Keinänen, Markku Lautjärvi ja Jukka Pietilä. Konserttimestarina Juha-Pekka Vikman. Liput 25 € ennakkoon Tuomiokirkon infopisteestä sekä lippu.fi-sivuston kautta.

Kaikki pyhäinpäivän tapahtumat löydät verkon tapahtumahausta.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 2.11.2021 / RK)

2021-11-02 10:45:00.0