Energiansäästöviikon #energiateko: 55 000 litraa säästettyä lämmitysöljyä

Kuluvalla viikolla 11.-17.10.2021 valtakunnassa vietetään Energiansäästöviikkoa. Viikko viestii kaikkia koskettavista asioista: kuinka energiaa järkevästi käyttämällä hillitsemme ilmastonmuutosta ja vähennämme muita ympäristövaikutuksia.

Mäntyjä ja nurmikkoa Pyhän Ristin kappelin vieressä.

Luontoa Pyhän Ristin kappelin ja krematorion vieressä.

25. juhlavuotensa kunniaksi Energiansäästöviikko kerää osallistujiltaan maininnan arvoisia toteutettavia #energiatekoja. Pienistäkin teoista syntyy suuria säästöjä.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän energiateko Energiansäästöviikolle on syyskuussa käynnistynyt Pyhän Ristin kappelin krematorion savukaasujen puhdistushanke. Rakennustyö valmistuu alkuvuoden 2022 aikana.

Savukaasujen puhdistusprosessi edellyttää savukaasujen jäähdyttämistä. Talteen otetulla lämmöllä tullaan tulevaisuudessa lämmittämään Turun hautausmaan huoltokeskuksen rakennuksia. Näin seurakuntayhtymä pystyy vuosittain vähentämään 55 000 litraa lämmitysöljyn kulutusta.

Energiansäästöviikko nostaa puheenaiheeksi suomalaisten energiankäytön ja lukuisat keinot tehostaa energiankulutusta sekä saavuttaa säästöjä. Valtakunnallisen energiansäästöviikon viettäjiksi on ilmoittautunut jo noin 250 yritystä ja työyhteisöä. Energiansäästöviikon takana on valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2029 mennessä. Yhtymällä on vuodesta 2003 ollut käytössään kirkon toimintaan sovellettu ympäristölaatujärjestelmä Kirkon ympäristödiplomi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.10.2021 / MV)

2021-10-13 14:14:00.0