Tuomiokirkossa pohditaan keskiajan ajattelua

Turun oppineet — Mistä keskiajan yliopistoissa keskusteltiin? -seminaari pe ja la 8.-9.10. Turun tuomiokirkossa sekä striimattuna netissä

Keskiajan ajattelua käsitellään Turun tuomiokirkossa järjestettävässä seminaarissa perjantaina ja lauantaina 8.–9.10.2021. Turun oppineet — Mistä keskiajan yliopistoissa keskusteltiin? -seminaarissa keskiajantutkimuksen suomalaiset huippunimet valottavat sitä, millaisista aiheista keskiajan yliopistoissa keskusteltiin ja keitä olivat Turusta yliopistoihin lähteneet opiskelijat.  Luennoitsijoina ovat prof. emer. Simo Knuuttila, TT Anni Mari Laato, dos. Virpi Mäkinen, FL, TT, Kansallisarkiston pääjohtaja Jussi Nuorteva, dos. Ritva Palmén ja TT Mikko Posti.

Kun Suomen ensimmäinen yliopisto, Turun akatemia, perustettiin vuonna 1640 Turun tuomiokirkon viereen, kirkolla oli takanaan jo vuosisataiset yhteydet Euroopan yliopistoihin. Bolognan yliopisto oli perustettu jo 1100-luvun lopulla Italiaan, ja Pariisin yliopisto perustettiin 1200-luvun alussa. Vain reilu sata vuotta myöhemmin, 1300-luvun alussa Pariisin yliopiston asiakirjoissa mainitaan Turusta lähtöisin olevia opiskelijoita. Turun tuomiokirkkoon on haudattu useita keskiaikaisten yliopistojen opettajia ja jopa rehtoreita.

- Turun tuomiokirkon yhteydet yliopistoihin ulottuvat pitkälle keskiajalle, kertoo Tuomiokirkkoseurakunnan pappi ja seminaarin organisoija TT Tuomas Vaura. - Kun kirkko oli vain muutaman vuosikymmenen vanha, tiedetään täältä jo lähteneen opiskelijoita Pariisin yliopistoon, joka oli aikansa merkittävin filosofisen ja teologisen ajattelun keskus. Suomessa on vuosikymmenien ajan tehty kansainvälisesti korkeatasoista tutkimusta niistä keskusteluista, joita tuohon aikaan yliopistoissa käytiin. Oletettavasti myös Turusta lähteneet opiskelijat ja opettajat ottivat osaa näihin keskusteluihin.

- Olen iloinen siitä, että lähestyttyäni seminaari-idealla Helsingin yliopistoa, Åbo Akademia ja Turun yliopistoa ne kaikki lähtivät mukaan toteuttamaan seminaaria, Vaura jatkaa. Lisäksi pääsimme myös osaksi muun muassa Suomen Akatemian koordinoimaa Tutkitun tiedon teemavuotta, joka pyrkii jakamaan tutkittua tietoa laajemmalle yhteiskuntaa.

Luentoja voi tulla kuuntelemaan paikan päälle, mutta ne striimataan suorana myös nettiin. Voit katsoa sekä perjantain että lauantain luennot osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi tai löydät linkit virtuaalikirkkoon ja seurakunnan Youtubeen osoitteesta turuntuomiokirkkoseurakunta.fi.

Tapahtuma on osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021 (www.tutkittutieto.fi)

Turun oppineet — Mistä keskiajan yliopistoissa keskusteltiin? Keskiajan ajattelua pohtiva seminaari Turun tuomiokirkossa perjantaina 8.10. klo 15-18 ja lauantaina 9.10. klo 9.30-10.30.

Perjantai 8.10.

15–15.45 TT Mikko Posti: Uskonto ja oikeutettu sota 1300-luvun Italiassa

16–16.30 dos. Virpi Mäkinen: Ars moriendi – kuolemisen taito myöhäiskeskiaikaisessa hyvää kuolemaa koskevassa opaskirjallisuudessa

16.45–17.15 prof. emer. Simo Knuuttila: Logiikka keskiajan yliopistoissa

17.15–17.45 dos. Ritva Palmen: Mielikuvitus ja mielen harhailu keskiajan hengellisissä harjoituksissa

Lauantai 9.10.

9.30–10.00 Suomen Kansallisarkiston pääjohtaja, dos. Jussi Nuorteva: Suomalaiset opiskelijat ja heidän opintonsa Euroopan yliopistoissa keskiajalla

10.00-10.30: Dos. Anni Maria Laato: Medeltida hymnernas teologi – Millaista teologiaa keskiajan hymnit välittivät?

Yhteistyössä Turun tuomiokirkkoseurakunta, Turun yliopisto, Åbo Akademi, Helsingin yliopisto ja Suomen Akatemia

TMKsrk:n viestintä 30.9.21 / Eka

Thu Sep 30 12:50:00 EEST 2021