Pyhä Birgitta tanssii Tuomiokirkossa

Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström esittää Turun tuomiokirkossa torstaina 7.10. klo 18.30 soolotanssiteoksen Pyhästä Birgitasta.

Vaaleaan mekkoon pukeutunut nainen tanssii roomalaisessa huoneessa

”Minä Birgitta? Kohtauksia erään naisen pyhästä elämästä” -kertoo Birgitasta, pyhästä, kapinallisesta naisesta sekä hänen pyrkimyksestään itselliseen elämään. Kuka Birgitta on ja entä mitä on pyhyyden tavoittelu? Pyhä Birgitta oli monta: tytär, neito, vaimo, äiti, kuninkaankasvattaja, poliittinen vaikuttaja, leski, mystikko ja lopulta pyhimys. Mutta oliko Birgitta pyhä?

Teoksen musiikkina kuullaan rekonstruoitua keskiaikaista musiikkia ja se yhdistää uutta balettia sekä tanssiteatteria. Tilaisuuden alustajana toimii Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen, joka kertoo omassa osuudessaan, mitä Birgitan ajan Roomasta on ikuisessa kaupungissa edelleen nähtävillä. Klo 18 alkaen voi käydä Turun tuomiokirkon keskiaikaisen Pyhän Birgitan alttarilla Tavastin kappelissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10€.

Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindströmin Minä Birgitta -soolotanssiteos Turun tuomiokirkossa torstaina 7.10. klo 18.30. Vapaa pääsy, ohjelma 10€

TMKsrk:n viestintä 30.9.21 / Eka

Thu Sep 30 09:30:00 EEST 2021