Osallistu kevätkirkkoon radion välityksellä

Väännä nupit kaakkoon ja toivota kesä tervetulleeksi radion äärellä. Mikaelinkirkon lähetyksessä soi tutun Suvivirren lisäksi niin tamburiini kuin sähkökitarakin.
Kristian Saarinen_M.jpg

Koululaisten kevätkirkko keräsi oppilaat jälleen kiittämään menneestä lukuvuodesta ja tulevan kesän iloista. Topeliuksen koulun kevätkirkossa oppilaat pääsivät ääneen tekstinlukijoina ja musiikissa avustivat Turun klassillisen lukion laulajat sekä soittajat.

Lopputuloksena oli nuorten näköinen, mutta kevätkirkon perinteitä vaaliva kokonaisuus. Yle Radio 1 lähettää jumalanpalveluksen sunnuntaina 29.5. klo 10.00.

Nettivideo innoitti urkujen rakentamiseen

”Luvassa on iloista, mahtipontista ja kevyttä urkumusiikkia”, toteaa urkuri Kristian Saarinen.

19-vuotias Saarinen on soittanut useissa jumalanpalveluksissa, häissä, hautajaisissa sekä muutamassa urkukonsertissa. Hän on myös ehtinyt rakentaa omat digitaalipohjaista urkutekniikkaa edustavat urut, joilla teosten harjoittelun voi aloittaa jo kotona.

”Innostuin netissä näkemästäni videosta, jossa soitettiin tällaisia urkuja. Etsin asiasta tietoa ja lopulta onnistumisen ja erehdyksen kautta sain urut rakennettua”, Saarinen sanoo.

Tähtäimessä kanttorin ammatti

Saarinen on soittanut urkuja kuusi vuotta Turun konservatoriolla. Nyt hänellä on tähtäimessään kanttorin ammatti Sibelius-Akatemian kautta. Koulun kevätkirkossa soittaminen on hänelle tuttua puuhaa jo yläasteelta ja lukiosta.

”Tämä oli tällainen perinteen jatkaminen. Minut pyydettiin tänne, vaikka kirjoitin jo viime keväänä klassillisesta lukiosta”, Saarinen kertoo.

Kevätkirkossa kuullaan musiikin lisäksi pastori Kristiina Frimanin saarna, jossa pureudutaan rakastamisen tärkeyteen, muotoihin ja haasteisiin.

Lähetyksessä selviää muun muassa, miksi rakkauden kaksoiskäsky sisältääkin oikeastaan kolme käskyä. Lisäksi pohditaan, miten voi rakastaa myös sellaista ihmistä, jota ei voi sietää. Liturgina toimii Johan Westergård.

Musiikki

Virret: 571:1-3 ja 135
"Voi hänen rakkauttaan" (säv. Almas Belhu, suom. sanat Jaakko Löytty)
"Kuule minun ääneni" (säv. & san. Pekka Simojoki), "Pohjalainen uskontunnustus" (säv. & san. Lasse Heikkinen)
"On kouluvuosi takana" (säv. Pekka Simojoki, san. Anna-Mari Kaskinen)
 "Kevätpurojen solina" (säv. Petri Laaksonen, san. Anna-Mari Kaskinen)

Yle Radio 1, 29.5.2016. klo 10.00.

Linkki lähetykseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.5.2016 M.M)

Wed May 25 11:54:17 EEST 2016