Jan Kenneth Weckmanin näyttely pohtii pahaa Jumalan luomassa maailmassa

Turkulaisen kuvataiteilija Jan Kenneth Weckmanin Et in Arcadia Ego -näyttely on esillä Turun tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappelissa / Kijkin kappelissa 25.9.−24.10.2021. Kokonaisuus on syntynyt osana Åbo Akademin Forcing the Impossible -hanketta, jossa eri alojen taiteilijat ovat työskennelleet valitsemansa tutkijan kanssa.

Weckmanin teos Aatamin ja Eevan kihlaus, jossa kolme hahmoa.

Näyttely avautuu osana Åbo Akademin Tuomiokirkossa järjestämää Tieteiden yö (Forskarnatten) -tapahtumaa 24.9., jolloin näyttelyssä on pigmenttivedosten lisäksi esillä kaksi videoteosta.

Weckmanin teokset käyvät vuoropuhelua solututkija ja biokuvantamisen asiantuntija Guillaume Jacquemet’n mikroskooppikuvien kanssa. Jacquemet tutkii syöpäsolujen liikkumista kehossa. Weckman vie tieteen kuvat toisaalle, kysymyksiin viattomuudesta ja pahasta maailmasta - ja siihen, miten suuri maailmamme on: avaruus, solu, elämä, kuolema.

Weckman siirtää teoksissaan elektronimikroskopian kuvat osaksi yleisempiä viitekehyksiä ja taidehistoriaa. Muokatut reproduktiot Hieronymus Boschin 1500-luvun alussa tekemästä paratiisikuvauksesta liittävät luonnontieteellisen tutkimuksen kehoissamme liikkuvista vaarallisista solumuutoksista ikiaikaiseen pohdintaan sairauden ja synnin, jopa pahan paikasta Jumalan luomassa maailmassa. Taiteilija lähestyy aihetta myös tieteen muotokielen kautta rinnastamalla biokuvantamisen mikroskooppiset tulokset HUBBLE-teleskoopin kuviin kaukaisten tähtien maailmasta sekä tilastoihin elämää planeetalla uhkaavasta ilmastonmuutoksesta.

Näyttely herättää pohtimaan tieteen ja taiteen mahdollisuuksia keskinäiseen vuorovaikutukseen taiteen, etiikan, uskonnon ja tieteen ristiaallokossa.

Näyttelyn nimen voisi suomentaa kuoleman repliikiksi: ”Myös minä olen paratiisissa".

Taiteilijatapaaminen näyttelytilassa 28.9. klo 17−18. Näyttely on avoinna Turun tuomiokirkon aukioloaikoina joka päivä klo 9-18 (paitsi tilaisuuksien aikana).

jankennethweckman.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

www.forcing-the-impossible.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä