Tunteet ja toivo -keskustelu pureutuu kokemuksiin ilmastonmuutoksesta

Menneen kesän sääilmiöt ovat olleet rajuja. Etelä-Euroopan ennätyshelteet, Saksan massiiviset tuhoja tehneet tulvat, Venäjän ja Pohjois-Amerikan metsäpalot ovat tuttuja uutisista. Millaisia tunteita ilmastonmuutos herättää? Mikä luo toivoa luonnon suhteen?

Reppuselkäinen hahmo kävelemässä sumuista metsätietä kuusien keskellä. Teksti

Näitä kysymyksiä pohditaan tiistaina 28.9. klo 17, kun Erätaukosäätiön toimitusjohtaja Laura Arikka johdattelee kuusi kiinnostavaa keskustelijaa puhumaan ilmastonmuutoksesta ja tunteista Teamsissa käytävässä avoimessa verkkokeskustelussa.

Tunteet ja toivo - miten elää ilmastonmuutoksen kanssa omassa arjessa? -illan keskustelijat ovat aktivistimummo Liisa Viheriälä, kirjailija Saila Susiluoto, erikoistutkija Veli Hietaniemi Luonnonvarakeskuksesta, Henna Kurki Luonto-Liitosta, kauppias Juha Jylli Länsikeskuksen Citymarketista sekä Turun piispa Mari Leppänen.

Keskustelun lisäksi kirjailija Saila Susiluoto lukee illassa uutta kirjaansa Kehrä, joka käsittelee muun muassa niitä tunteita, joita ilmastonmuutos ja luonnon moninaisuuden katoaminen aiheuttavat. Videon välityksellä keskustelua virittää eteenpäin ympäristötunteista kirjoittanut tutkija Panu Pihkala. Lisäksi kuullaan puheenvuoro Turun ylioppilaskunnalta.

Erätauko on rakentavan yhteiskunnallisen keskustelun menetelmä, jossa jaetaan erityisesti omia kokemuksia, tunteita ja pohdintoja. Teoriat ja ylätason puhe jäävät Erätauko-keskustelussa vähemmälle. Menetelmän tarkoituksena on syventää ymmärrystä itsestä, muista ja maailmasta sekä mahdollistaa tasavertainen keskustelu sen sijaan, että keskustelunaiheesta väiteltäisiin tai vakuuteltaisiin toisia keskustelijoita omalle kannalle.

Liity mukaan näin

Keskustelua pääsee seuraamaan Teamsissa avoimen linkin kautta tai tallenteena jälkikäteen Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän Youtube-kanavalla. Mikäli keskustelua katsoo livenä Teamsissa puhelimen tai tabletin kautta, mobiililaitteeseen tulee olla ladattuna Teams-sovellus. Rekisteröitymistä ei tarvita.

Keskustelua pääsee seuraamaan livenä Teamsissa tämän linkin kautta. Huomaathan, että linkki toimii vain keskustelun ajankohtana.

Seurakuntayhtymän Youtube-kanava.

Lisätietoja Erätauko-keskustelusta saat osoitteesta www.eratauko.fi

Tunteet ja toivo - miten elää ilmastonmuutoksen kanssa omassa arjessa? -verkkokeskustelu ti 28.9. kello 17–18.30 Teamsissa. Keskustelu käydään Erätauko-menetelmällä. Liity tästä.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestinta 20.9.2021 / AH)

Mon Sep 20 14:27:43 EEST 2021