Turun ja Kaarinan seurakunnat mukana kirjamessuilla

Turun ja Kaarinan seurakunnat ovat mukana Turun kirjamessuilla ensi viikon viikonloppuna 1.-3.10.2021. Seurakunnilla on messuilla oma osastonsa ja se on myös mukana järjestämässä ohjelmaa messuille.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirjamessuosaston palvelutiski.

Kirjamessuviikonlopun aikana messuilla voi kuulla kolmea nykyistä ja entistä piispaa. Perjantaina 1.10. klo 16 kirjailijan, papin ja piispan sanoista ja kutsumuksesta keskustelevat Piispa-romaanin kirjoittanut Risto Oikarinen ja piispa emerita Irja Askola. Keskustelua vetää arkkipiispan erityisavustaja Petri Merenlahti.

Lauantain 2.10. kohokohtana on klo 12.40 alkava arkkipiispa Tapio Luoman ja tasavallan presidentti Sauli Niinistön keskustelu ”Toivon, turvallisuuden ja yhteisvastuun yhteiskunta”.

Lauantain toinen piispa, Mari Leppänen, keskustelee klo 16.35 alkaen sielusta, vapaudesta ja läsnäolosta kirjailija Joel Haahtelan kanssa. Haastattelijana keskustelussa on toimittaja Anna-Stiina Nykänen.

Sunnuntai-iltapäivänä 3.10. klo 14.50 alkaen toimittaja, kirjailija Ella Kanninen, kirjailija Juha Hurme ja pyhiinvaellushankkeen projektipäällikkö Annastiina Papinaho pohtivat kasvanutta kiinnostusta pyhiinvaelluksiin ja eri tapoja pyhiinvaeltaa.

Osastoilla työntekijöitä ja pyhiinvaeltajia

Seurakuntayhtymän messuosastolla B-hallissa (osasto nro. 60) päivystää koko viikonlopun ajan muun muassa seurakuntien pappeja ja seurakuntayhtymän henkilökuntaa. Osastolla pääsee tutustumaan esimerkiksi seurakuntien toimintaan ja vapaaehtoistyöhön sekä hiljaisuuden retriitteihin. Osastolla on myynnissä kristillistä kirjallisuutta Aurinko Kustannukselta ja Pipliaseuralta.

Seurakuntien messuosaston vierestä B-hallista löytyy pyhiinvaelluspiste, jolta saa tietoa erilaisista pyhiinvaelluksista ja jossa pääsee tutustumaan virtuaalipyhiinvaellukseen. Pisteellä järjestetään pyhiinvaellusklinikoita joka päivä klo 10,12,14 ja 16. Klinikoilla kokeneet pyhiinvaeltajat jakavat omia kokemuksiaan pyhiinvaelluksilta ja antavat vaellus- ja reittivinkkejä.

Kirkon ohjelmaa messulavoilla:

pe 1.10. Klo 16–16.25 Piispa ja kirjailija – sanat ja kutsumus. Kirjailija, runoilija ja pappi Risto Oikarinen ja piispa emerita, runoilija Irja Askola, moderaattorina tietokirjailija, runoilija ja arkkipiispan erityisavustaja Petri Merenlahti. Kuisti-lava, B-halli.

la 2.10. Klo 12.40–13.10 Toivon, turvallisuuden ja yhteisvastuun yhteiskunta. Arkkipiispa Tapio Luoman vieraana tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Auditorio.

la 2.10. Klo 16.35–17.20 Sielu, vapaus ja läsnäolo. Kirjailija Joel Haahtela ja piispa Mari Leppänen, haastattelijana toimittaja Anna-Stina Nykänen. Jukola, 2. krs.

su 3.10. Klo 14.50–15.20 Vaellus pyhiin. Toimittaja, kirjailija Ella Kanninen ja kirjailija Juha Hurme, juontajana projektipäällikkö Annastiina Papinaho. Kuisti-lava, B-halli.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.9.2021 /AH)

Mon Sep 20 14:07:04 EEST 2021