Mikaelinseurakunta juhlii sunnuntaina 19.9.

Kolme turkulaista seurakuntaa täyttää 100 vuotta. Ne aloittivat toimintansa syyskuussa 1921. Sunnuntaina juhlavuorossa on Mikaelinseurakunta. Lokakuun 10. päivänä on vuorossa yhteinen juhlakonsertti Logomossa.

Mikaelinkirkko, kesä, mäki

Mikaelinkirkko valmistui vuonna 1905. Kuva Timo Jakonen

Sata vuotta sitten suureksi kasvanut Turun tuomiokirkkoseurakunta jaettiin neljään. Emäseurakunta pieneni ja Martinseurakunta, Mikaelinseurakunta ja Åbo svenska församling aloittivat toimintansa itsenäisinä seurakuntina syyskuussa 1921.

Tulevana sunnuntaina 19. syyskuuta satavuotista taivaltaan juhlii Mikaelinseurakunta. Juhla alkaa messulla klo 11 Mikaelinkirkossa, Puistokatu 16. Samalla sunnuntain messut siirtyvät pysyvästi pidettäviksi klo 11. Arkkipiispa Tapio Luoma saarnaa ja piispa Mari Leppänen tuo tervehdyksen. Liturgeina toimivat kirkkoherra, rovasti Jouni Lehikoinen ja pastori Hanne Tuulos. Tekstinlukijoina toimivat ministeri Annika Saarikko ja kansanedustaja Ilkka Kanerva. Musiikista vastaavat urkurina Marko Hakanpää ja kanttorina Silvia Koski, joka myös johtaa Aboa Gospel-kuoroa.

Messun yhteydessä julkaistaan Mikaelinseurakunnan 100-vuotisjuhlakirja. Mukana ovat kirjan kirjoittaneet Roope Lipasti ja Rauno Lahtinen. Juhlakahveilla valitaan Mikael100-juhlaleivos, jonka valitsevat Tapio Luoma, Minna Arve, Jaana Vuorenpää ja Jouni Lehikoinen.
Juhlakonsertti Mikael 100 – Jouni 60 pidetään Mikaelinkirkossa sunnuntaina 19.9. klo 17.
Konsertin musiikillisesta annista vastaavat Ilta, Joel Hallikainen, Jippu, Marko Hakanpää ja Aboa Gospel -kuoro, johtajana Silvia Koski. Luvassa on myös Mikko Vaismaan stand up -esitys. Konsertin yhteydessä on mahdollisuus muistaa 60 vuotta täyttävää kirkkoherra Jouni Lehikoista kolehdilla Mikaelin ystävien työhön. Konserttiin on vapaa pääsy.

Syntymäpäivän kakkutarjoilu ja tervehdykset ovat ennen konserttia klo 15.30 Mikaelin seurakuntakodilla, osoitteessa Puistokatu 13. Mahdolliset kirkkoherra Jouni Lehikoisen merkkipäivämuistamiset toivotaan Mikaelin ystävien lapsi- ja diakoniatyölle:
-Tilinumero: FI31 1743 3000 0124 96. Viitenumero 3340. Saaja: Mikaelin ystävät ry, MobilePay: 67864. Rahankeräysluvan numero: RA/2021/259.

Yhteinen 100-vuotisjuhlakonsertti

Yhteinen kolmen seurakunnan 100-vuotisjuhlakonsertti pidetään Aleksis Kiven päivänä, 10. lokakuuta klo 18 Logomossa. Siellä esiintyvät Gospel Gentlemen eli Jaakko Löytty, Pekka Simojoki ja Petri Laaksonen, Maria ja Tomas Höglund sekä arkkipiispa emeritus John Vikström. Konserttiin on vapaa pääsy.

Seurakuntien historiaa

”Suomen- ja ruotsinkielinen seurakunta oli Turussa vuonna 1845 yhdistetty yhdeksi kaksikieliseksi seurakunnaksi, johon sittemmin liitettiin myös Linnan seurakunta. Helsingin seurakuntajaon 1906 jälkeen Turun tuomiokirkkoseurakunta oli maan suurin seurakunta”, kirjoittaa Sinikka Uusitalo Turun kaupungin historiasarjan 11. niteessä 1918−1970 (1982).

Kielellisin perustein seurakunta oli esitetty jaettavaksi jo 1910. Vuonna 1920 ”kirkonkokous” päätti jakaa tuomiokirkkoseurakunnan yhteen ruotsinkieliseen ja kolmeen suomenkieliseen seurakuntaan. Valtioneuvoston vahvistettua jaon se pantiin täytäntöön syyskuussa 1921. Jatkossa Turun tuomiokirkkoseurakuntaan kuuluivat tuomiokirkon ympärillä asuvat suomenkieliset Kasken-, Eskelin- ja Käsityöläiskatuun asti, Mikaelin seurakuntaan muut Aurajoen länsipuolen ja Martin seurakuntaan muut joen itäpuolen suomenkieliset. Ruotsinkielinen seurakunta käsitti koko kaupungin ruotsinkieliset.

Vuonna 1953 valtioneuvosto antoi asetuksen Maarian, Kaarinan ja Kakskerran seurakuntien liittämisestä yhteistalouteen Turun seurakuntien kanssa. Samalla liitettiin Kuusiston seurakunta Kaarinan seurakuntaan. Maaria ja Kaarina vastustivat liitosta yhteistalouteen.

Tutkija Sinikka Uusitalo kertoo, että jo seurakuntajaossa tuomiokirkkoseurakunta oli jäänyt muita suuremmaksi ja sen väkiluku kasvoi nopeasti. Seurakunnassa oli vuonna 1960 kirjoilla 47 500 henkilöä, niinpä uusi Henrikin seurakunta muodostettiin lähinnä tuomiokirkkoseurakunnan ruutukaavakaupunkiin kuulumattomista alueista. Samalla seurakuntarajoja tarkistettiin ja muun muassa Kaarinan ja Maarian ruotsinkieliset siirrettiin Turun ruotsalaiseen seurakuntaan. Henrikin seurakunta aloitti toimintansa vuonna 1963.

(Nykyisin seurakuntien nimet kirjoitetaan Martinseurakunta, Mikaelinseurakunta ja Henrikinseurakunta ja Turun ruotsalainen seurakunta on nimeltään Åbo svenska församling.)

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 16.9.2021 / PH)

Thu Sep 16 17:28:00 EEST 2021