Turku saa uuden vanhan musiikin festivaalin

AboAstra on uusi turkulainen vanhan musiikin festivaali, jonka tavoitteena on tarjota korkeatasoisia musiikkielämyksiä yleisölle Kakskerran kirkossa. Uusi festivaali tarjoilee vanhan musiikin hienompia teoksia alkuperäisinstrumentein esitettyinä.

Jan_Pietersz_Sweelinck_(1562-1621)

Esiintyjinä festivaalilla on erityisesti vanhaan musiikkiin erikoistuneita musiikin ammattilaisia eri puolilta Suomea. Festivaalin kotiareenaksi valikoitui Turun Kakskerran kirkko, eikä vähinten kirkon upean akustiikan ansiosta. Vuoden 2021 teemana on Jan Pieterszoon Sweelinckin musiikki. Ensimmäisen festivaalivuoden ohjelma koostuu kolmesta perättäisestä konsertti-illasta, jotka järjestetään pe 24.9., la 25.9. ja su 26.9. Kukin konsertti alkaa klo 19.

Alankomaalainen Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621) on yksi merkittävimmistä vanhan musiikin säveltäjistä. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 400 vuotta hänen kuolemastaan. Sweelinck oli taitava säveltäjä, pedagogi, urkuri ja cembalisti. Tuotteliaan elämänsä aikana häntä kutsuttiin yleisesti ”Amsterdamin Orfeukseksi”.

Sweelinck yhdisti tuotannossaan englantilaisilta virginalisteilta ja Italiasta saamiaan vaikutteita, ja vaikutti vahvasti pohjoiseurooppalaiseen klaveeri- ja vokaalimusiikin edustajiin (mm. Scheidtiin, Scheidemanniin, Praetoriukseen). Sweelinckin koulukunnan vaikutteet yltävät ruotsalaisen säveltäjä ja urkuri Andreas Düdenin kautta myös Suomeen asti.

Pe 24.9. klo 19 ”Mestari ja kisälli” Julia Tamminen, cembalo ja urut, Vokaaliyhtye Ex Arte Lux

Ensimmäisen konsertin ohjelma on omistettu Sweelinckin ja hänen koulukuntansa edustajien vokaali- ja klaveerimusiikille. Konsertissa kuullaan Sweelinckin lisäksi hänen oppilaidensa Samuel Scheidtin, Michael Preatoriuksen ja Heinrich Scheidemannin teoksia.

La 25.9. klo 19 ”Kielten helinä” Maikki Säikkä, sopraano, Sanna Kola, mezzosopraano, Tuomas Kourula, luuttu

Sweelinck ei välttynyt muiden vaikutteilta, kuten eivät hänen kollegansakaan. Musiikilliset vaikutteet kulkivat ristiin rastiin pitkin Eurooppaa. Tässä toisessa konsertissa ääneen pääsevät Sweelinckin aikalaiset luuttulaulukonsertissa, jossa sopraano, mezzosopraano ja luuttu soivat yhdessä ja erikseen, herättäen eloon myöhäisrenessanssin ja varhaisbarokin keskieurooppalaisen sulokkuuden. Konsertin säveltäjänimiä ovat mm. Claudio Monteverdi, Henry Purcell ja Heinrich Schütz.

Su 26.9. klo 19 Gamba Consort Eloisa

Festivaalin päätöskonsertin pääosassa esiintyvät viola da gamba ja gambaconsortmusiikki. Ohjelma koostuu englantilaisesta ja alankomaalaisesta 1500–1600-lukujen musiikista. Säveltäjäniminä mm. Adrian Willaert, Thomas Morley ja Jacobus Clemens non Papa. Gambaconsortkonsertti ei olisi myöskään mitään ilman John Dowlandin musiikkia. Ohjelma sisältää myös Tobias Humen soolokappaleita bassogamballe The First Part of Ayres -kokoelmasta, joka julkaistiin Lontoossa vuonna 1605.

Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy. Festivaalin ohjelmavihko 15 €. Festivaalin järjestäjinä toimivat Turun vanha musiikki ry ja Turun Martinseurakunta. Festivaalin taiteellisen johtoryhmän muodostavat muusikot Julia Tamminen, Sanna Kola ja Maikki Säikkä. Erityiskiitokset: Turun kaupunki ja Taiteen edistämiskeskus.

2021-09-16 13:07:00.0