Piispantarkastus Kaarinan seurakunnassa syys-lokakuun vaihteessa

Arkkipiispa Tapio Luoma pitää Kaarinan seurakunnassa piispantarkastuksen 30.9. - 3.10.

Pellot, tie, Kuusiston kirkko, meri

Piispantarkastuksen ohjelmassa on sään salliessa kävely Kuusiston linnanraunioilta Kuusiston kirkkoon. Kuva Jussi Vierimaa

Turun ja Kaarinan seurakunnissa piispantarkastuksia on pidetty vuoron perään niin, että kukin seurakunta käy tarkastuksen läpi noin kymmenen vuoden välein. Tarkastuksen tavoitteena on perehtyä seurakunnan toimintaan, talouteen ja kiinteistöihin sekä tavata seurakuntalaisia, seurakunnan työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja vapaaehtoisia. Arkkipiispa seurueineen vierailee myös kaarinalaisissa yrityksissä. Kirkkoherra Ville Niittysen lisäksi seurueessa ovat pappisasessori, Raision kirkkoherra Sari Lehti ja hiippakuntasihteeri Anssi Nurmi.

Kino Piispanristissä seurue katsoo ohjelmistosuunnittelija Markku Pohjolan tekemä Custu Castrum 1522 -animaatioelokuva Kuusiston piispanlinnasta. Elokuvassa Kustaa Vaasan purettavaksi määräämä linna herää eloon.

Tämän jälkeen piispantarkastus jatkuu muulla ohjelmalla. Arkkipiispa tapaa Kaarinan kaupunginjohtajan Harri Virran. Arkkipiispan seurue vierailee vielä Vetrospace-nimisessä hightech-yrityksessä Littoisissa ja Kaarinan Kehityksessä. Perjantaina 1.10. ohjelmassa on käynti juuri Kuusiston piispanlinnan raunioilla ja Kuusiston kirkossa.

Sunnuntaina 3.10. klo 10 Kaarinan kirkossa, Voudinkatu 2, vietetään perhemessua, jonne kaikki ovat tervetulleita! Arkkipiispa pitää messun lopulla puheenvuoron piispantarkastuksen havainnoista. Messun päätyttyä tarjotaan kirkkokahvit.

(Kaarinan seurakunnan viestintä ja seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 14.9.2021 / PH)

2021-09-14 12:37:50.0