Kurtturuusujen raivausta hautausmaatalkoilla Katariinassa

Katariinan hautausmaalta raivataan porukalla vahingollista vieraslajia kurtturuusua syyskuun alkajaisiksi. Kurtturuusutalkoot pistetään pystyyn torstaina 2. syyskuuta klo 16-19. Katariinan hautausmaa löytyy Pyhän Katariinan kirkon ympäristöstä Ylioppilaskylän vieressä.

Kukkivan kurtturuusun kuva.

Mukana talkoissa ovat muun muassa Turun luonnonsuojeluyhdistys sekä Ymppäkerho, joka on ympäristöasioista kiinnostuneiden seurakunnissa toimivien luottamushenkilöiden ja työntekijöiden vaikuttajaryhmä.

Talkoisiin kokoonnutaan kirkon ja pappilan välisellä parkkipaikalla. Halutessaan voi ottaa mukaan oman pistolapion, voimasakset ja paksut hanskat. Koronaturvallisuudesta huolehditaan turvavälein ja kasvomaski kannattaa varata mukaan varmuuden vuoksi.

Kurtturuusu eli rosa rugosa on määritelty kansallisesti haitalliseksi vieraslajiksi. Se leviää vaakajuurakkonsa avulla erittäin helposti läpitunkemattomiksi tiheiköiksi ja syrjäyttää sillä tavalla alkuperäisen lajiston erityisesti merenrannoilla. Linnut levittävät kurtturuusua syömällä sen kiulukoita. Kurtturuusua torjutaan raivaamalla pois juurakot tai keräämällä syksyllä taiten kiulukat pois.

Kurtturuusun kasvattaminen on kiellettyä kesästä 2022 lähtien. Hautausmaiden kurtturuusukasvustot Turussa ja Kaarinassa on kartoitettu ja ne on raivattu muun muassa Kärsämäen, Paattisten ja Kakskerran hautausmailta sekä Maarian kirkon ympäristöstä. Turun hautausmaalla ja Katariinan hautausmaalla ruusuja leikataan parhaillaan ja kaivuu aloitetaan syyskuussa.

Kurtturuusujen raivaus on osa seurakuntayhtymän ympäristötyötä. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymällä on käytössään Kirkon ympäristödiplomijärjestelmä ympäristötyönsä tukena.

Kurtturuusutalkoiden Facebook-tapahtuma: https://www.facebook.com/events/577175286772562

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.8.2021 / MV)

Thu Aug 26 15:16:37 EEST 2021