Perheneuvonnan keskustelusarja alkaa keskiviikkona

Voi taivas! Puhetta perheestä -keskustelusarja nostaa perheen pöydälle. Keskustelut kuutena keskiviikkona aina kuudelta. Ensimmäinen osa on nähtävissä 25.8. klo 18 Youtubessa Turun ev.lut. seurakunnat -kanavalla tai osoitteessa www.voitaivas.fi

Sari Sundvall-Piha, kesä, taustalla Aurajoki ja veneitä.

Johtava perheneuvoja Sari Sundvall-Piha on sarjan toinen aloittaja yhdessä kollegansa Johan Mullon kanssa. Kuva Timo Jakonen.

”Miks tää on niin vaikeeta – pitääkö meidän erota?” Tällä otsikolla alkaa perheneuvojien syksyn keskiviikkoiltojen keskustelusarja, jossa parisuhteen, perhe-elämän ja yksinelämisen vaikeita hetkiä puidaan asiantuntijavoimin suorissa verkkolähetyksissä. Verkkokeskusteluissa nostetaan perhe pöydälle.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän perheneuvojat antavat keskusteluapua parisuhteen vaikeuksissa, perhe- ja ihmissuhdeongelmissa, erosta selviytymisessä ja muissa elämän kriiseissä. Haastattelijoina vuorottelevat Turun arkkihiippakunnan piispan erityisavustaja Anna Hälli ja toimittaja Heidi Pelander. Keskustelut kuvaa Ville Lahtinen, Gösta Films Oy.

Ensimmäinen keskustelu käydään keskiviikkona 25.8. klo 18. Sitä voi seurata Youtubessa Turun ev.lut. seurakunnat -kanavalla tai www.voitaivas.fi -nettisivun kautta.

Kun pari hakee apua perheneuvonnasta, kysymys erosta mainitaan yhä useammin ensimmäisessä yhteydenotossa. Joskus eroon päädytään, mutta useimmiten ei. Tervetuloa mukaan keskusteluun, jossa perheneuvojat ja osassa keskusteluista myös kokemusasiantuntijat pohtivat, milloin erota, milloin ei ja mitä kaikkea voidaan tehdä eron välttämiseksi tai siitä selviämiseksi.

Keskustelijoille voi lähettää etukäteen kysymyksiä www.voitaivas.fi -verkkosivulta löytyvällä lomakkeella. Kysymyksiin pyritään vastaamaan verkkolähetysten aikana. Keskustelut käydään suomeksi, mutta 25.8. ja 8.12. lähetyksiin voi lähettää kysymyksen ja saada perheneuvojalta vastauksen myös ruotsiksi.

Suoran lähetyksen verkkolinkki päivitetään keskustelusarjan nettisivulle, jolle tulevat myös tallenteet keskusteluista. Linkki löytyy osoitteesta www.voitaivas.fi

Voi taivas! Puhetta perheestä

25.8.”Miks tää on niin vaikeeta – pitääkö meidän erota?” Perheneuvoja Johan Mulloa ja johtavaa perheneuvojaa Sari Sundvall-Pihaa haastattelee Anna Hälli.

15.9.”Tää on niin tätä - parisuhde ja lapsiperhearki”. Perheneuvoja Seppo Honkalaa ja vertaiskeskustelija Petra Saarirantaa haastattelee Anna Hälli. Saariranta on toinen Keskeneräiset äidit -podcastin vetäjistä.

6.10. ”Miks me aina riidellään – parisuhteen negatiivinen kehä”. Perheneuvoja Nina Kauppista ja MLL:n Varsinais-Suomen piirin kokemusvertaista haastattelee Heidi Pelander.

27.10. ”Taasko vai ei taaskaan - seksuaalisten halujen eriparisuudesta”. Perheneuvoja Nonna Huotarista haastattelee Heidi Pelander.

17.11. ”Sun, mun ja meidän lapset – uusperheen kysymyksiä”. Perheneuvoja Susa Niinistöä haastattelee Anna Hälli.

8.12. Keskustelussa on yksin eläminen: ”Katan pöytään yhden kupin – ikäännynkö yksin?” Perheneuvoja Carola Granströmiä ja Eeva Vuolaa haastattelee Heidi Pelander.

_______

Turun Perheasiain neuvottelukeskukseen voi ottaa yhteyttä arkisin ma-pe klo 9−12, p. 040 3417 249 tai verkkolomakkeella osoitteessa www.turunseurakunnat.fi/perheneuvonta
Keskuksen yhdeksän perheneuvojaa palvelee kaikkiaan 20 kunnan asukkaita Varsinais-Suomessa.

Lisäksi Tykkää turkulaisesta! -kampanjaan liittyen Turun Perheasiain neuvottelukeskuksen perheneuvojat tarjoavat tänä syksynä mahdollisuutta keskusteluun Turun tuomiokirkossa perjantaina 10.9. klo 15−19 sekä sunnuntaina 10.10., torstaina 10.11. ja perjantaina 10.12. klo 15−17. Voit tulla puolisosi kanssa tai yksin kirkolle keskustelemaan perheneuvojan kanssa ilman ajanvarausta. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja ne käydään niin, että ulkopuoliset eivät kuule keskusteluja.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 23.8.2021 / PH)

2021-08-23 16:57:21.0