​​​​​​​Sukellus gregoriaanisiin säveliin Maarian kirkossa

Lauantaina 14.8. gregoriaanisen kirkkolaulun konsertti klo 19 ja vesper klo 21

Maarian kirkon holvistoa, jossa keskiaikaisia piirroksia punamaalilla valkoiseksi kalkitulla pohjalla

Keskiajasta kiinnostuneita hemmotellaan Maarian kirkossa lauantaina 14.8. kahdella gregoriaanisen laulun tilaisuudella. Klo 19 kuullaan gregoriaanisen laulun mestarikurssin konsertti ja klo 21 luvassa on Marian taivaaseen ottamisen gregoriaaninen vesper.

Sibelius-Akatemian ja Avoimen yliopiston järjestämän gregoriaanisen laulun mestarikurssin konsertin ”Filia Sion” johtaa virolainen Jaan-Eik Tulve, joka on urallaan tutkinut myös suomalaisia keskiaikaisia lauluja.

- Gregoriaanisen kirkkolaulun kuuleminen keskiaikaisen kivikirkon holvien alla on aina syvällinen kuuntelukokemus, kertoo Sibelius-Akatemian opettaja MuT Hilkka-Liisa Vuori. – Tässä konsertissa pääsee nyt lisäksi kokemaan suuria ja vaikeitakin lauluja, mestarikurssista kun on kysymys.

Klo 21 lauletaan lisäksi vesper eli illan rukoushetki. Aiheena on ”Assumptio Mariae” eli Marian taivaaseen ottaminen, jota vietetään 15.8. Myös yleisö saa halutessaan laulaa mukana. Vesperin runko on tällä kertaa benediktiiniperinteinen, siinä kolme pientä ja helppoa antifonia rytmittää psalmiresitaatiota. Laulut ovat latinaksi, mutta osa niistä lauletaan myös suomeksi. Suomennokset on tehnyt Pekka Kivekäs. Vesperin laulajat ovat Taideyliopiston ja Avoimen yliopiston Gregoriaanisen laulun kurssin osallistujia. Opettajina ovat toimineet MuT Jorma Hannikainen ja Hilkka-Liisa Vuori.

Molempiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Maarian kirkko (Maunu Tavastink. 2):

la 14.8. klo 19, Filia Sion – Gregoriaanisen laulun mestarikurssin konsertti, joht. Jaan-Eik Tulve

la 14.8. klo 21, Assumptio Mariae – Marian taivaaseen ottamisen gregoriaaninen vesper

Vapaa pääsy.

Maarian srk:n viestintä 100821 / Eka