Kanttorit kameran takana - luontokuvanäyttely Turun tuomiokirkossa elo-syyskuussa

Ulla Vuolan ja Anu Åbergin luontokuvia on esillä Turun tuomiokirkossa 4.8.-22.9.2021. Kuvat ovat myytävinä Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Kaksi laulujoutsenta lennossa.

Laulujoutsenet on kuvattu helmikuussa. Kuva Ulla Vuola.

Näyttelyn avajaiset järjestetään keskiviikkona 4.8.2021 klo 14.00. Avajaisissa Ulla Vuola soittaa urkuja ja Anu Åberg cembaloa.

Näyttelyn valokuvat ovat myytävinä Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Näyttely on myös osa seurakuntien Taiteiden yön 12.8. ohjelmaa. Valokuvat ovat esillä 22.9. saakka. Kuvien valmistuksesta vastaa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän digipaino.

Ulla Vuola toimii Maarian seurakunnan ja Anu Åberg Tuomiokirkkoseurakunnan kanttorina. Kumpikin meritoitunut kirkkomuusikko on profiloitunut myös kuorojen johtajana. Mutta kummallakaan luovuus ei rajoitu musiikkiin. Miten valokuvauksesta on tullut heille ilmaisukeino musiikin rinnalle? Mitkä hetket luonnossa liikkuessa ovat erityisesti painuneet mieleen? Entä mikä kuva on erityisen mieluinen?

Ulla Vuola
"Olen ollut koko ikäni kiinnostunut sekä musiikista että kuvallisesta ilmaisusta.
-----
Luonnossa liikkuminen on aina ollut minulle kokonaisvaltainen elämys ja kuvaaminen vahvistaa sitä. Kun asioita katselee kameran linssin läpi, on kuin toisessa maailmassa. Kuvaaminen on parhaimmillaan meditaatiota, missä kokee olevansa osa Jumalan luomakuntaa, voi unohtaa vähäksi aikaa itsensä ja vain keskittyä siihen mitä näkee, mitä on.
Olen monesti ihmetellyt, miten hyvin voi muistaa tilanteet, jossa jokin kuva on otettu. Muistaa tarkalleen, mitä ääniä kuuli, millainen sää oli, oliko kylmä vai kuuma. Mistä päin valo tuli. Tämä harrastus tuo minulle arkista juhlaa ja iloa."

Anu Åberg
"Antiikin Kreikan hengessä mūsike eli niin sanottu muusain taide sisältää kuvataidetta, musiikkia, sanataidetta ja runoutta. Kaikki ne ovat lähellä itseäni ja ne myös tukevat toisiaan.
-----
Kuvaajana suhtaudun itseeni ei-niin-vakavasti, mutta viihdyn makrokuvien äärellä tai vaikkapa piilokojussa. Koronakesän kohokohta oli ehdottomasti karhukuvausreissu itärajalle, ja siltä reissulta näyttelyssä on kolmen karhun triptyykki. On aivan maagista odottaa hipihiljaa kojussa läpi kesäyön. Yhtäkkiä ilmestyy karhu ja menee uimaan suolampeen... tuntuu, että melkein sydän pysähtyy jännityksestä."

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin keskiviikkona 4. elokuuta klo 14 ja tutustumaan valokuviin sen jälkeenkin!

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 8.7.2021 / PH - päättymispäivämäärä muutettu 27.8.2021)

2021-07-08 11:32:00.0