Ilta- ja Kesämusiikki soivat taas Tuomiokirkossa

Musiikkisarjat palaavat heinä-elokuun ohjelmistoon tiistaisin ja keskiviikkoisin

Tuomiokirkon urkupillistöä alhaalta katsottuna

Kuva: Timo Jakonen

Heinäkuu palauttaa suositut musiikkisarjat Turun tuomiokirkkoon. Tiistai-iltaisin klo 20 soi Iltamusiikki-urkukonserttisarja, jossa kuullaan niin suomalaisia kuin ulkomaisiakin virtuooseja urkutaiteen alalta.

- Tämän vuoden Iltamusiikkisarja on ehdottomasti kovatasoisimpia koskaan, kertoo sarjan tuottaja Tuomiokirkon urkuri Markku Hietaharju. – Viime vuoden konsertit piti koronan takia siirtää tähän kesään, mutta kuten sanotaan, hyvää kannattaa aina odottaa.

Iltamusiikkisarjan avaa tiistaina 6.7. Turun urkujuhliltakin tuttu Ville Urponen, joka johdattelee kuulijan Bachin ja Lisztin kautta saksalaiseen urkumusiikkiin. Viikkoa myöhemmin, 13.7., Tuomiokirkon urkupillien alle asettuu italialainen Giampaolo di Rosa, jonka ilmiömäiset urkuimprovisaatiotaidot puhaltavat uusia näkökulmia mihin hyvänsä kappaleeseen. Tiistaina 20.7. taas lavan valtaa Vincent Dubois, yksi Pariisin Notre-Damen katedraalin kolmesta pääurkurista. Dubois nimitettiin Olivier Latryn ja Philippe Lefebvren kollegaksi vuonna 2016 hyvin vaativien kokeiden päätteeksi. Dubois soittaa konsertissaan mm. Widoria, Regeriä ja Duruflé’ta. Konserttisarja jatkuu joka tiistai-ilta klo 20 elokuun loppuun asti.

Keskiviikkoisin klo 14 Tuomiokirkossa kuullaan jälleen myös Kesämusiikkia. Vajaa puoli tuntia kestävässä musiikkituokiossa esiintyy useiden eri instrumenttien taitajia. Keskiviikkona 7.7. vuorossa ovat Annukka Kuivisto, sopraano sekä Tuuli Lempa, piano. Myös keskiviikon musiikkituokiot jatkuvat elokuun loppuun asti. Kesämusiikkituokion jälkeen voi myös jäädä Tuomiokirkon ilmaiselle opastukselle, jossa pureudutaan kirkon vuosisataiseen historiaan.

Tuomiokirkon Iltamusiikki-urkukonserttisarja 6.7.–31.8. tiistaisin klo 20. Vapaa pääsy, ohjelma 10 €. Esiintyjät: turkuorgan.fi

Tuomiokirkon Kesämusiikki-konserttisarja 7.7.–25.8. keskiviikkoisin klo 14. Kesto n. 20 minuuttia, jonka jälkeen kirkon ilmainen opastus. Vapaa pääsy.

Tuomiokirkkosrk:n viestintä 1.7. / Eka

Thu Jul 01 10:18:26 EEST 2021