Helatorstaina seikkaillaan ja syödään soppaa

Helatorstaina puuhaa kaiken ikäsille eri puolilla Turkua.

Helatorstaina ulkoillaan koko perheen voimin Kupittaan seikkailupuistossa. Lato-orkesteri ja lasten oma kirkkohetki viihdyttävät heti aamupäivästä. Luvassa on myös lämmin soppalounas. Puistossa on erilaisia leikkipisteitä, askartelupisteitä ja kasvomaalausta pikkuvieraiden iloksi. Kirkonrotta juhlistaa tapahtumassa 70-vuotiasta päiväkerhotyötä.

Martinseurakunta ja Turun Katulähetys ry taas tarjoavat helatorstaina keväisen kenttälounaan. Tarjolla on soppaa ja kahvia Kaasukellon alueella Martissa. Samalla voi kuunnella musiikkia, yhtyä lauluun tai jutustella vaikka seurakunnan työntekijän kanssa.

Varissuo 40 vuotta

Varissuon kirkon juhlamessu avaa Varissuon 40-vuotisjuhlan klo 12. Juhlatunnelmaa jatkavat Majanummen pihalla järjestettävät päiväjuhlat ja päivätanssit. Luvassa on ohjelmaa aina akrobatiaesityksestä kukkien istutukseen.

Mikaelin seurakuntakodille, Kakskerran kirkkoon ja seurakuntien toimitalolle kokoonnutaan keväisten kuorolaulujen ja kahvittelujen merkeissä. Turun tuomiokirkolla on musiikillinen helatorstain hartaus, jossa mukana kolme seniorimieskuoroa. Pallivahan kirkko taas kutsuu tänä vuonna 75 vuotta täyttäviä laulamaan kansanlauluja.

Helatorstai on pyhä torstai

Helatorstai eli Kristuksen taivaaseenastumisen päivä kantaa nimessään muistutuksen siitä, kuinka tärkeästä ja pyhästä tapahtumasta on kyse. Suomen sana hela juontaa ruotsin kieliseen sanaan helg eli pyhä.

Kyseessä on siis pyhä torstai. Se on päivä, jolloin Kristuksen maanpäällinen ura päättyi lopullisesti. Helatorstaina Kristus nousi opetuslastensa läsnä ollessa taivaaseen odottamaan lopullista tulemistaan.

Seikkispäivä, kello 10.00 - 15.00, Kupittaan seikkailupuisto (Kupittaankatu 2)

Soppatykki-tapahtuma, kello 12.00 - 14.00, Kaasukellon alue Martissa (Matruusinpolku 5)

Varissuon 40-vuotisjuhlat, kello 12.00 - 17.00, Varissuon kirkko ja Majanummen toimitalo (Hintsankuja 4)

Heleästi helatorstaina, kello 16.00 - 17.30, Mikaelin seurakuntakoti (Puistokatu 13)