​​​​​​​Pyhiinvaellusta ja elävöitettyjä opastuksia Turun tuomiokirkossa

Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna luvassa on mm. pyhiinvaelluspäivää sekä lapsille suunnattua Tuomiokirkon historiaa

Koroisten risti etualalla, taustalla Aurajoki ja Tuomiokirkon tornin huippu

Heinäkuun ensimmäinen viikonloppu tuo Tuomiokirkolle paljon tapahtumia. Ne liittyvät löyhästi Keskiajan Turku Tuomiokirkossa -kaupunkitapahtumaan, mutta ovat laajentuneet tänä vuonna myös keskiajan ulkopuolelle.

Torstaina 1.7. klo 18 Turun tuomiokirkossa on Porvoon suomalaisen seurakunnan nuorisokuoron konsertti. Sancti Amici -kuoro ja sen piiristä muodostunut lauluyhtye Frida esittävät norjalaista, suomalaista ja englantilaista musiikkia pääosin a cappella -tyylillä. Mukana on latinan-, englannin- ja ruotsinkielisiä tekstejä sekä suomenkielistä runoutta, jonka juuret monessakin laulussa juontavat itäiseen osaan Suomea. Suomen Kirkkomusiikkiliitto nimesi Sancti Amicin ja lauluryhmä Fridan 2020 vuoden musiikkiryhmäksi, valinnassa painoi ryhmän korkea taiteellinen taso. Kuoroa johtaa kanttori Minna Wesslund.

Tie kutsuu kulkijaa perjantaina 2.7., kun Aurajoen pyhiinvaellusten Helenan polulla vietetään pyhiinvaelluspäivää klo 12-18. Reitti kulkee Turun tuomiokirkolta Pyhän Katariinan kirkolle ja sieltä Koroisten kautta Maarian kirkolle ja takaisin keskustaan. Reittiä voi vaeltaa joko itsekseen tai ottamalla osaa johonkin kolmesta ohjatusta vaelluksesta. Ilmaisten teemavaellusten tarkemmat tiedot ja ilmoittautumislinkit löytyvät netistä osoitteesta turuntuomiokirkkoseurakunta.fi.  Kirkot ovat auki, ja niiden viileydessä voi piipahtaa hiljentymään ja tutustumaan historiaan. Maarian pappilan puutarhassa voi nauttia piknikeväitä, myynnissä on myös kahvia, mehua ja pullaa Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Kävijöiden kannattaa varustautua omalla piknikhuovalla, mutta jos sataa, voi eväitä syödä pappilan tallissa. Klo 18 on Koroisten ristillä perinteinen Maarian seurakunnan kesähartaus ja arkeologialuento. Hartauden pitää pastori Mikko Laurén, musiikista vastaavat kanttori Marja Haikka ja harmonikkataiteilija Sari Jokela. Luennon pitää arkeologi ja geologi Jussi Kinnunen, joka kertoo Koroisten uusista tutkimuksista: mitä on jo tehty ja mitä on seuraavaksi tulossa.

Sunnuntaina 4.7. sukelletaan Tuomiokirkon aikakausiin elävöitettyjen opastusten muodossa. Klo 14-19 vartin välein alkavilla, n. 20 minuuttia kestävillä opastuksilla tavataan kirkon sivukappeleissa liveroolipelaajien esittämiä hahmoja eri aikakausilta keskiajalta nykypäivään, tunnetuimpana onneton kuningatar Kaarina Maununtytär. Opastukset on suunnattu erityisesti lapsille, mutta niistä voivat nauttia kaikki Tuomiokirkosta ja sen historiasta kiinnostuneet. Ne alkavat tasavartein (ei klo 15.45 eikä klo 17.45), viimeinen alkaa klo 19. Opastuksille on vapaa pääsy, ja kirkossa voi kierrellä niiden aikana muutenkin.

to 1.7. klo 18 Sancti Amici ja lauluyhtye Frida -kuorojen konsertti Turun tuomiokirkossa. Liput 10 €.

pe 2.7. klo 12-18 Pyhiinvaelluspäivä Aurajoen pyhiinvaellusten Helenan polulla (Tuomiokirkko – P. Katariinan kko – Koroinen – Maarian kko – Tuomiokirkko). Kahvia ja pullaa Yhteisvastuun hyväksi Maarian pappilan puutarhassa.

pe 2.7. klo 18 Koroisten ristin kesähartaus ja arkeologialuento Koroisissa

su 4.7. klo 14-19 Sukelluksia Tuomiokirkon historiaan – elävöitettyjä opastuksia lapsille ja lapsenmielisille, opastukset vartin välein.

Lisätiedot tapahtumista osoitteessa turuntuomiokirkkoseurakunta.fi

2021-06-22 15:19:00.0