Tuomiokirkon syntymäpäivää juhlitaan torstaina 17.6.

Torstaina 17.6. vietetään jälleen Turun tuomiokirkon syntymäpäiväjuhlaa. Tänä vuonna kirkko täyttää 721 vuotta.

Kesäinen Turun tuomiokirkko Aurajoen toiselta puolelta kuvattuna.

Juhlinta alkaa jo aamupäivällä, kun Kirkkopuiston terassilla on tarjolla syntymäpäivän kunniaksi kahvia ja kakkua ilmaiseksi 100 ensimmäiselle klo 10 alkaen. Keskipäivällä kirkossa on kaikille avoin ehtoollishartaus. Tuomiokirkkomuseoon on ilmainen sisäänpääsy koko päivän.

Klo 13 lähtien netissä voi seurata opastuksia, joissa tehdään sukelluksia Tuomiokirkon vuosisatoihin. Opastukset ovat puolen tunnin välein ja kestävät n. 15 minuuttia vuosisataa kohti. Ne ovat katsottavissa osoitteessa turuntuomiokirkkoseurakunta.fi, ja jäävät katsottavaksi myös jälkikäteen. Opastukset pitää Tuomiokirkon opas Eeva-Kaisa Ahlamo

17.6. klo 18 kirkkohistorian professori Tuomas Heikkilä luennoi Tuomiokirkossa otsikolla ”Pyhä Henrik, paha Lalli ja Suomen synty”. Luennossaan Heikkilä kertoo piispa Henrikin tarinan ja tradition historiasta sekä nykykäsityksiä siitä, oliko Henrikiä ja Lallia olemassa, ja kenen luita säilytetään Turun tuomiokirkossa. Kirkkoon voidaan ottaa 250 seurakuntalaista, mutta Heikkilän luentoa voi seurata myös netin kautta osoitteessa virtuaalikirkko.fi sekä turuntuomiokirkkoseurakunta.fi. Luento jää katsottavaksi myös jälkikäteen.

Perjantaina 18.6. on kesä-Heikki, eli Pyhän Henrikin Tuomiokirkkoon hautaamisen vuosipäivä. Klo 16 järjestetään Helenanpolun opastettu pyhiinvaellus, johon otetaan 20 henkilöä. Pyhiinvaellukselle tulee ilmoittautua etukäteen, ilmoittautuminen on avautunut perjantaina 11.6. Lisätiedot ja ilmoittautumislinkki osoitteessa turuntuomiokirkkoseurakunta.fi.

Turun tuomiokirkon syntymäpäivä 17.6.

• Kahvit 100 ensimmäiselle Kirkkopuiston terassilla klo 10 alkaen
  • Keskipäivän ehtoollinen kirkossa klo 12
  • Ilmainen sisäänpääsy Tuomiokirkkomuseoon koko päivän
  • Opastuksia netissä osoitteessa turuntuomiokirkkoseurakunta.fi klo 13-16