Tuomiokirkon kesäkausi aluillaan, Domcafé aukeaa

Holvikahvila kirkon kivijalassa aukeaa, syntymäpäiväkortteja Tuomiokirkolle, papin aamukahvit Kirkkopuiston terassilla torstaiaamuisin...

tuomiokirkko-kesa.jpg

Kesä kolkuttelee ovella Turun tuomiokirkollakin, ja kirkon ovet avautuvat jälleen jumalanpalveluksille. Tämänhetkisen ohjeistuksen mukaan jumalanpalveluksiin voidaan ottaa 50 seurakuntalaista. – Tämä tuomiokapitulin ohjeistus on hieno uutinen, kertoo Tuomiokirkkoseurakunnan tiedottaja Eeva-Kaisa Ahlamo. – Monet ovat odottaneet messuihin pääsyä, ja toiveissa tietysti on, että muukin toiminta voitaisiin aloittaa piakkoin. Tuomiokapitulin tämänhetkinen ohje päivittyy lähipäivinä, joten jäämme seurailemaan tilannetta. Tällä viikolla ohjelmistoon palaavat sitten myös torstain keskipäivän ehtoollinen sekä lauantain iltamessu klo 18. Heinäkuulle on suunniteltu esimerkiksi perinteisiä Ilta- ja Kesämusiikkisarjoja, sekä kirkon opastuksia.

Vaikka muita kuin jumalanpalveluksia saakin vielä hiukan odotella, on Tuomiokirkolla silti toimintaa. Kirkko tekee yhteistyötä Kirkkopuiston terassin kanssa, ja kesä- ja heinäkuussa voi torstaisin aamupäivällä klo 10-11.30 tulla juttelemaan papin kanssa mieltä polttavista asioista tai muuten vain jutustelemaan. Papin aamukahveille osallistuvat voivat ostaa kahvin terassin kahvikojusta 1 eurolla.

Myös holvikahvila Domcafé avaa ovensa kesäksi. Tuomiokirkon kivijalassa etuoven vieressä sijaitseva kahvila on auki 31.5.-31.8. ma-pe klo 11-16 ja la-su klo 11-15. Kahvilan tuotto menee Suomen Lähetysseuran kautta Lasten pankkiin, joka tukee lasten ja nuorten hyvinvointia kehitysmaissa.

Kesäkuussa juhlitaan jälleen myös Tuomiokirkon syntymäpäiviä. 17.6. kirkko täyttää jo 721 vuotta. Tänä vuonna Tuomiokirkolle voi lähettää syntymäpäiväkortin joko postitse tai tuomalla sen kirkolle. Korttiin voi kirjoittaa Tuomiokirkkoon liittyvistä muistoista tai laatia siihen omat onnentoivotuksensa kirkolle. Vaihtoehtoisesti voi kuvan kortista ladata myös someen hashtagilla #onneatuomiokirkko. – Mietimme, miten lapsia voisi osallistaa Tuomiokirkon syntymäpäivän tiimoilta, ja päädyimme tähän, kertoo Tuomiokirkkoseurakunnan perhetyön pappi Sofia Flinck. – Sitten mietimme, että miksikäs emme avaisi mahdollisuutta kaikille halukkaille. Kerrankos sitä 721-vuotissyntymäpäiviä vietetään.

Tuomiokirkolle saapuneista korteista kootaan näyttely Tuomiokirkon syntymäpäiville 17.6. Päivän muusta ohjelmasta tulee lisätietoa myöhemmin.

Aamukahvit papin kanssa Kirkkopuiston terassilla 3.6.-29.7. torstaisin klo 10-11.30

Holvikahvila Domcafé auki 31.5.-31.8. ma-pe klo 11-16, la-su klo 11-15

Tuomiokirkon syntymäpäivä 17.6., lähetä tai tuo syntymäpäiväkortti kirkolle juhlapäivään mennessä

Mon May 31 11:11:00 EEST 2021