Pyhiinvaelluksia lapsille ja perheille

Pyhiinvaellukselle voi nyt lähteä helposti perheen kesken tai lapsiryhmän kanssa. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen lastenohjaajat ovat laatineet materiaalit kolmelle pyhiinvaellukselle, joissa lapsi on keskiössä.

Akvarellitekniikalla keltaiselle taustalle maalattu valkea kyyhky.

Eläinkorttien viehättävän kuvituksen on tehnyt lastenohjaaja Tiia Hovi.

Kaksi pyhiinvaellusreittiä sijoittuu Aurajoen varrelle. Vaellus itsetuntemukseen kulkee Koroisten maisemissa ja vaellus kaupungin vilskeessä Mikaelinkirkolta Martinkirkolle. Kolmantena on valloittavien eläinhahmojen johdolla tehtävä ajasta ja paikasta riippumaton pyhiinvaellus, jonka materiaalin voi tulostaa mukaan vaikka kesämökille tai päiväkodin metsäretkelle.

Mitä uutta voi huomata, jos tutkii ympäristöään hitaasti kuin etana? Ja kuinka tärkeitä asioita voi kuulla, kun höristää korviaan kuin viisas aasi? Miltä tuntuu kiireettömyys Förin kyydissä, ja miten luonto näkyy Mikaelinkirkossa? Muun muassa tällaisiin pohdintoihin pyhiinvaellusmateriaalit johdattavat vaeltajia. Kaikkia vaelluksia yhdistävät seitsemän avainsanaa: yksinkertaisuus, huolettomuus, kiireettömyys, hiljaisuus, vapaus, jakaminen ja henkisyys/hengellisyys.

Pyhiinvaellukset kutsuvat matkalle itseen ja lähiympäristöön omista lähtökohdista käsin. Materiaalit rohkaisevat pohdiskeluun, yhteisiin keskusteluihin sekä itsensä kuunteluun. Ne soveltuvat varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja harrasteryhmien käyttöön sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Ilmaiset materiaalit löytyvät osoitteesta www.turunseurakunnat.fi/lapset-ja-perheet/yhteistyo/katsomuskasvatus. Lisäksi painettuja materiaaleja saa Tuomiokirkossa kesäkuun alussa avautuvasta pop-up-pyhiinvaelluskeskuksesta. Kirkko on avoinna päivittäin klo 9-18.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 25.5.2021 / Susanna Salmela, MS)

Tue May 25 10:25:00 EEST 2021