Taivaallisia taukopaikkoja Turun ja Kaarinan tiekirkoissa

Turun ja Kaarinan tiekirkot avaavat ovensa vähitellen kesäkuun alusta alkaen. Tänä kesänä tiekirkkojen joukkoon liittyvät uusina kohteina Martinkirkko ja Kuusiston kirkko. Muut tiekirkot ovat Turun tuomiokirkko, Mikaelinkirkko, Maarian kirkko, Pyhän Katariinan kirkko ja Piikkiön kirkko.

Punainen pieni puukirkko vehreän hautausmaan keskellä.

Kuusiston kirkko on tänä kesänä ensimmäistä kertaa tiekirkkona.

Tiekirkkoihin voi tulla niin nauttimaan kauniista ympäristöstä, ihailemaan arkkitehtuuria kuin hiljentymäänkin. Kaikissa Turun ja Kaarinan kirkoissa päivystää opas tai vahtimestari, jolta voi kysellä esimerkiksi kirkon historiasta.

Ensimmäisenä kesäkuun alussa ovensa avaavat Maarian kirkko (1.6.) sekä Pyhän Katariinan kirkko ja Mikaelinkirkko (7.6.). Martinkirkon tiekirkkokausi alkaa kesäkuun puolessa välissä (14.6.) ja Kuusiston ja Piikkiön kirkkoihin pääsee tutustumaan juhannuksen jälkeen (28.6.).

Menneiden vuosien tiekirkkojen ykkönen, Turun tuomiokirkko, on auki ympäri vuoden joka päivä. Tuomiokirkon kappeleihin ja hautoihin voi tutustua omatoimisesti QR-koodeilla avautuvalla opaskierroksella. Kierrokset ja ohjeet sovelluksen lataamiseen löytyvät osoitteesta citynomadi.fi. Lisäksi, mikäli koronatilanne sallii, Tuomiokirkossa järjestetään pitkin kesää erilaisia opastuksia.

Kesäkuun alusta alkaen Tuomiokirkon Pormestarin kuorissa toimii pop-up-pyhiinvaelluskeskus, josta löytyy tietoa pyhiinvaelluksesta, suomalaisista reiteistä ja palveluista reittien varrella. Keskus on auki Tuomiokirkon aukioloaikoina. Infohenkilö on paikalla keskiviikosta lauantaihin.

Tuomiokirkon kivijalassa löytyy puolestaan Domcafé-kesäkahvila, joka on auki toukokuun lopusta elokuun loppuun ma−pe klo 11−16 sekä la-su klo 11−15. Kahvilan tuotot menevät kokonaisuudessaan Lasten pankin kautta kehitysmaiden lasten auttamiseen.

Pyhän Katariinan kirkon tiekirkkokausi avataan keskiviikkona 9.6. klo 17 tilaisuudessa, jossa pyhiinvaellusopas Larissa Riihihuhta kertoo Aurajoen pyhiinvaelluksista, pyhiinvaelluksen avainsanoista ja omista kokemuksistaan pyhiinvaeltajana. Tilaisuuden yhteydessä voi halutessaan osallistua pieneen pyhiinvaellushetkeen kirkon ympäristössä. Lapsille Pyhän Katariinan kirkossa on kesän ajan tarjolla kuvasuunnistusta ja värityskuvia.

Kaikki Suomen tiekirkot löytyvät osoitteesta tiekirkko.fi. Uudistettu sivusto julkaistaan 3.6.2021.

Tiekirkot avoinna

Maarian kirkko

1.6.-2.8.
ma-pe 12-18 (ei 25.6.)

Martinkirkko

14.6.-13.8.
ma-pe 12-18

Mikaelinkirkko

7.6.-29.8.
ma-pe klo 11-18
la-su klo 11-14
Opas paikalla arkisin 6.8. asti.

Kuusiston kirkko

28.6.-15.8.
su-pe klo 11-16

Pyhän Katariinan kirkko