Hyväntekeväisyysyhteistyö Paavo Nurmi Gamesin kanssa auttaa diakoniatyön asiakkaita

Paavo Nurmi Games ja Orkla Care lahjoittavat tänä vuonna Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniayksiköiden ruoka-apuun tuhat terveyskassia. Kassit jaetaan diakoniatyön kautta vähävaraisille perheille tulevan kesän aikana. Terveyskassit, jotka sisältävät erilaisia hygienia- ja elintarvikkeita, on koonnut suomalaiset huippuyleisurheilijat.

Kuusi ihmistä rivissä keräämässä kasseihin erilaisia hygienia- ja elintarviketuotteita.

Suomalaiset huippuyleisurheilijat keräsivät terveyskassit torstaina 20.5. Orkla Caren tiloissa. Kuva: Paavo Nurmi Games.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakonia- ja sielunhoidon johtaja Teemu Hällin mukaan koronavirusepidemia on tuonut ruoka-avun piiriin entistä enemmän suomalaisia.

– Turussa ja Kaarinassa diakonian avustuspäätösten määrä on noussut neljänneksen ja alueen eri ruokajakeluissa käyvien ihmisten määrä on lähes tuplaantunut. Koronakriisi on osoittanut, että ruoka-avulla ja muulla tuella on iso merkitys taloudellisen epävarmuuden kasvaessa, Hälli sanoo.

Paavo Nurmi Gamesin operatiivisen johtajan Veera Sahlbergin mukaan tapahtuma haluaa olla vastuullisesti läsnä kotipaikkansa ihmisten arjessa.

– Paavo Nurmi toimi juoksu-uransa jälkeen hyväntekijänä. Me haluamme jatkaa Paavon jalanjäljissä. Olemme ylpeitä yhteistyöstä Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymän kanssa ja kiitollisia, että voimme omalla panoksellamme auttaa vähävaraisia kotitalouksia, Sahlberg sanoo.

Liikuttava lahja -keräys tukee lasten ja nuorten liikkumista

Seurakuntayhtymän ja Paavo Nurmi Gamesin yhteistyöhön kuuluu terveyskassien lisäksi Liikuttava lahja –keräys, jolla kerätään varoja lasten ja nuorten liikuntaharrastustoimintaan. Keräys huipentuu hyväntekeväisyyskonserttiin, joka pidetään Turun tuomiokirkossa 9. joulukuuta.

–  Voimat yhdistämällä on pystytty luomaan toivoa epävarmuuden keskelle mahdollistamalla lasten ja nuorten harrastustoimintaa ja välittämällä tarvitseville arjen perustarvikkeita. Urheilijoiden pakkaamat lahjoituskassit toivat näkyväksi urheilijoiden välittämisen kaikkien hyvinvoinnista, Hälli kertoo.

Nainen ja mies terveyskassien kanssa Paavo Nurmi Games -teemaisen mainosseinän edessä.
Paavo Nurmi Gamesin operatiivinen johtaja Veera Sahlberg ja Turun ja Kaarinan seurakunayhtymän diakonia- ja sielunhoitotyön johtaja Teemu Hälli ovat iloisia yhteistyöstä Paavo Nurmi Gamesin ja seurakuntayhtymän välillä. Kuva: Paavo Nurmi Games.

Yhteistyötä vuodesta 2017

Paavo Nurmi Games ja Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymä ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2017. Liikuttava lahja -hyväntekeväisyystyö sai puolestaan alkunsa syksyllä 2019, kun Paavo Nurmi Games, Kalevan kisat 2020 ja Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymä keräsivät yhdessä varoja tukea tarvitsevien perheiden lasten liikuntaan ja urheiluharrastuksiin. Loppuvuoden 2019 keräys tuotti yli 22.000 euroa, mikä mahdollisti tuen jopa 100 perheen liikuntaharrastuksiin.

Liikuttava Lahja -toiminnalla on kerätty ensimmäisten vuosien aikana yli 100.000 euroa rahaa ja tuotteita Turun ja Kaarinan Seurakuntayhtymän diakoniatyöhön.

- On ilo olla mukana yhteistyössä, jossa tehdään Turusta ja Kaarinasta parempaa paikkaa meille kaikille, Hälli toteaa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä/AH, Paavo Nurmi Games, 21.5.2021)

2021-05-21 12:27:00.0