Diakoniatyö kerää kortteja ja aistityynyjä vanhuskeskuksille

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakoniatyö on keväällä ja kesällä mukana järjestämässä kahta keräystä vanhuskeskuksille.

Karttapallo, jonka päällä on pieniä kuvia nähtävyyksistä ympäri maailmaa. Päällä teksti Kuvia maailman kart...

Toisessa keräyksessä kerätään aistityynyjä, ja toisessa puolestaan kortteja ja kuvia tunnetuista paikoista Turusta, Suomesta ja muualta maailmalta.

Aistityynyillä tekemistä levottomille käsille

Aistityynykeräyksessä kerätään yhteistyössä Turun Vanhuskeskus 4:n kanssa aistityynyjä keskuksen asukkaille. Keräys alkaa 22.4. ja tyynyjä voi lahjoittaa 26.8. asti. Keräykseen voi lahjoittaa myös villasukkia, lapasia ja hartiahuiveja.

Aistityynyjen tarkoituksena on antaa levottomille käsille tekemistä sekä rauhoittaa kehoa ja mieltä. Tyynyt voivat olla kudottuja, kankaasta ommeltuja tai niissä voi olla erilaisia kangaspintoja. Ne täytetään jollain rapisevalla, esimerkiksi herneillä, ja niihin kiinnitetään sellaista kosketeltavaa, mikä ei aiheuta vaaraa tai irtoa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi erilaiset vetoketjut, napit ja narut.

Aistityynyjä otetaan vastaan kesä- ja elokuussa seuraavasti:

• ma 7.6. ja 23.8. klo 13–17 Diakoniakeskus, Puutarhakatu 22
  • ke 16.6. ja to 26.8. klo 12–14 Mikaelin seurakuntakoti, Puistokatu 13
  • ma-pe 9.–13.8. klo 9–15 Karderoopi, Kaarlentie 2.

Vanhuskeskus 4:ään kuuluvat Mäntyrinteen, Mäntykoti Räntämäen ja Vuokkokodin yksiköt.

Kuvia maailmalta muisteluihin ja visailuhetkiin

Kuvia maailman kartalta -keräyksessä kerätään kuvia ja kortteja tunnetuista paikoista Turusta, Suomesta ja muualta maailmasta. Lahjoitetuista kuvista kootaan Turun vanhuskeskuksiin Kuvia maailman kartalta -materiaalipaketti, jota voidaan käyttää muistelutuokioissa ja visailuhetkissä. Kuvia kerätään 3.5.-16.5. välisenä aikana

Toimi näin:

1. Valitse mieleisiä kuvia tunnetuista paikoista joko postikortteina, lehti- tai valokuvina. Kirjoita kuvan taakse, mistä kuva on otettu ja lisätietoja paikasta. Voit kirjoittaa myös mahdollisia omia muistojasi paikasta.
  2. Sulje kuvat ja tekstit kirjekuoreen ja kirjoita kuoreen Kuvia maailman kartalta.
  3. Tuo lahjoittamasi kuvat ja tekstit suljetussa kirjekuoressa 3.5.-16.5.2021 välisenä aikana johonkin seuraavista paikoista:
  • Auralan Setlementti (Satakunnantie 10), postilaatikko aidan vieressä,
  • Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän infopiste (Eerikinkatu 3), ma-pe klo 9-14 tai ulko-oven yhteydessä oleva postiluukku,
  • Turun Seudun Omaishoitokeskus (Vanha Hämeentie 105), vihreä keräyslaatikko rakennuksen takaovella
  • Happy House (Ursininkatu 11), postilaatikko ulko-ovessa

Kuvat ja tekstit voi myös lähettää postitse:

• Kotikunnas, Kuvia maailman kartalta, Luolavuorentie 4, 20810 Turku
  • Diakoniakeskus, Kuvia maailman kartalta, Puutarhakatu 22, 20100 Turku

Keräyksen järjestävät Kirkko Turussa ja Kaarinassa, Turun Siskot ja Simot sekä Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry.

Lisätiedot aistityynykeräyksestä:

vapaaehtoistyön diakoniatyöntekijä Ulla Mäenpää, p. 040 341 7218, ulla.maenpaa@evl.fi

Lisätiedot Kuvia maailman kartalta -keräyksestä

menovinkit@kotikunnas.fi
Ulla Mäenpää, p. 040 341 7218
Satu Järvenpää, p. 045 7750 0068
Sanna Nurmi, p. 045 7750 0197

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 20.4.2021 / AH)

Tue Apr 20 13:06:00 EEST 2021